Förslag till program för kvalitet i grundutbildningen

Vi har många entusiastiska och engagerade lärare i grundutbildningen. Genom samordning och planering skulle vi i våra utbildningar kunna få en kvalitet som svarar mot dessa möjligheter. Detta är en första skiss på åtgärder. Den kan säkert vidareutvecklas!

8-ordig önskelista på lång sikt

Aktiviteter som kan genomföras för att nå dit

Relativt kostnadsneutrala åtgärder

Åtgärder som innebär besparingar, men skulle kunna ge höjd kvalitet

Lärarlösa lektioner, använda med planering och urskiljning, skulle kunna ge studenterna möjlighet att ta ökat ansvar för sin egen utbildning. Detta sker lämpligen i grupper om c:a 30 studenter Man får då ge studenterna uppgifter som de gruppvis skall leda. Det skulle t.ex. kunna vara räkneövningar, där man till varje tillfälle gett varje basgrupp i uppgift att presentera ett par problem för övriga. (Detta kräver dock planeringstid för ansvarig lärare!) Om detta införs isolerat i en kurs kan man dock befara att studenterna inte hinner mogna för att ta detta ansvar.

Tanken är dels en social tillhörighet, dels att vi uppmuntrar studenterna att lära av varandra och underlättar gruppbildning, dels att vi som lärare kan växelverka med ett begränsat antal grupper i stället för ett stort antal individer

Den som lär sig mest om ett ämne är den som talar om det, dvs. vanligen läraren

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/lfg/kvalitet.html
AMP, 1998-11-24, editerad 1998-12-10