Lisebergsprojektet, ht 2005
Gruppindelning
Lisebergsbesök 23 september, (parken är öppen 15-22, ni
får också, gruppvis, uppgiftsblad, som skall lämnas in
senast kl. 20 - till Curt, Ann-Marie eller till gästservice)
Gruppindelning av attraktioner
Uppgifter till alla attraktioner finns på
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/kategori.html. För berg- och
dalbanorna finns ytterligare uppgifter inlänkade för varje grupp.
Grupp | Oppositionsgrupp |
Berg- och dalbana | Annan attraktion
|
---|
Kopernikus | Huygens
| Balder,
0-50 s | Jukebox
|
---|
Galileo | Newton |
Balder
50-60s | Tornado
|
---|
Brahe | Cavendish | Balder, 60-73 s | Top Spin
|
---|
Kepler | Einstein | Lisebergbanan,
Start -Runt Höjdskräcken | Höjdskräcken
|
---|
Huygens | Kopernikus | Lisebergbanan, fem gånger över stigen | Uppskjutet
|
---|
Newton | Galileo | Lisebergbanan,Över Flumeride och Sista snurren | Spin Rock
|
---|
Cavendish | Brahe
| Kanonen,
Loop + avslutning, inkl. heartroll
| Kaffekoppen
|
---|
Einstein | Kepler | Kanonen,
Start + Top Hat + Puckel
| Ponnykarusellen
|
---|
Den andra attraktionen kan efter samråd kan bytas ut mot någon annan.
Förarbete
- Gå igenom www-material för era attraktioner. Välj uppgifter som känns
intressanta och lagom utmanande.
- För gruppens segment av en berg- och dalbanan bör ni först göra ett diagram
över alla krafter som verkar vid några punkter. Ni bör därefter
beräkna g-krafter i
minst en punkt med utgångspunkt från den information som finns tillgänglig.
- Förbered också ett arbetsblad för mätning av tågets fart vid passagen av
denna punkt. Tänk på att man behöver göra mer än en mätning för att kunna uppskatta mätosäkerheten.
- Analysera fysiken i den andra attraktionen. Behöver ni några mätdata
från Lisebergsbesöket bör det också finnas med på det
arbetsblad ni förbereder.
- Vill ni själva genomföra accelerometermätning,
låna och prova utrustningen i förväg.
Rapportinlämning ?
- Resultatet av ert arbete presenteras gruppvis i form av en
skriftlig rapport (5-8 sidor). Rapporten lämnas utskriven i två ex till
Ann-Marie senast ?.
Rapporten bör innehålla en kopia av
ert arbetsblad inför besöket.
- Rapporten lämnas också till er opponentgrupp. Kom överens med
varandra om lämpligt format.
23 september, Liseberg 15-??
- Biljetter utdelas gruppvis senast under
föreläsningen 22 september.
I kuvertet till varje grupp finns även ett tipsblad och ett blad med
accelerometerdata för 4 attraktioner att identifiera (2 ex av varje,
ett att lämna in, ett att spara).
- Observera attraktionerna. Genomför de mätningar ni
behöver. Formulera gärna nya frågor.
- Lämna in tipsblad och accelerometergrafer till
Curt, Ann-Marie eller till gästservice senast kl 20.
Efter besöket
- Gå igenom era mätdata och analysera resultat.
- Förbered presentationen, c:a ? minuter. Se till att
fördela tiden.
- Läs opponentgruppens rapport.
Skriv ett blad med sammanfattande kommentarer som lämnas till
opponentgruppen senast i samband med redovisningen
(kopia till er Curt och Ann-Marie)
Förbered också några frågor till redovisningen.
Redovisning ??
- Varje grupp har ?? minuter för presentation.
Därefter följer c:a ? min tid för frågor från oppositionsgrupp och andra.
- Det kan bli aktuellt med revision av rapport - tid för inlämning
meddelas senare.
Sidan kommer att uppdateras med fler länkar. Bläddra gärna runt bland
Lisebergssidorna redan
nu.
Rapporten skall beskriva fysiken i attraktionen och koppla den till
kroppens upplevelser. Rapporten får gärna ta upp hur elever i olika
åldrar hanterat de olika fysikbegrepp som varit aktuella och
reflektioner om hur dagen fungerat. Varje basgrupp
disponerar c:a 15 minuter, varav 8-10 minuter för presentationen.
Därefter följer frågor och kommentarer från opponentgruppen, sedan
frågor från övriga grupper och diskussion. Som avslutning på lektionen
avsätts några minuter för reflektion kring eget lärande.
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/fyp/lg05.html
AMP, 2005-09-12