Student på Liseberg

Ett Lisebergsbesök - reellt eller virtuellt - kan vara ett inslag i många kurser, med olika syften och uppgifter.

På Slagkrafts www-sidor finns uppgifter i anslutning till de flesta av Lisebergs attraktioner. Det finns mycket att arbeta med även om du inte vill åka själv (även om du då naturligtvis missar kroppens upplevelse av de olika krafterna). En del uppgifter inbjuder till observation, andra till diskussion. Vissa uppgifter kräver korta beräkningar och kan ha korta svar, medan andra kan kräva mer omfattande teoretisk analys eller programmering. Många uppgifter är avsiktligt mycket "öppna". Du kan behöva du utnyttja fotografier eller grafer för att göra uppskattningar - och ibland mätningar på plats vid attraktionen. Det är inte säkert att alla uppgifter passar just din kurs - använd ditt omdöme! Börja gärna arbetet med att själv formulera frågor i anslutning till de attraktioner ni ska studera. Kanske kan ni också hitta på några alldeles egna undersökningar?

Troligen ska ni i grupp redovisa resultaten av era undersökningar i form av en rapport. Se skrivandet som ett sätt att lära dig mer - och börja gärna före besöket! När du formulerar något med egna ord gör du också den kunskapen till din egen. (Det räcker inte att skriva av www-sidorna och inte heller att göra en numrerad lista med frågor, som besvaras med ett beräknat värde!) När du ska förklara något för dina kurskamrater märker du kanske att något känns oklart. Stämmer kraftpilarna med din upplevelse? Stämmer observationerna med dina förväntningar? Försök formulera de svårigheter du upplever - fysik är inte alltid intuitiv. Diskutera tillsammans i gruppen, och utnyttja er handledare/lärare. Före inlämningen kan det vara bra att gå igenom en checklista för rapportskrivning. Se till att ni talar om hur ni fått fram de data ni använder och varifrån ni eventuellt hämtat bilder. Glöm inte att gruppen gemensamt ansvarar för innehållet i hela rapporten, även om ni delat upp skrivandet!

Ett viktigt inlärningstillfälle är också den muntliga presentationen av era resultat. Tänk på att en muntlig presentation är en helt annan genre än en skriftlig rapport. Ett eller ett par overhead-blad kan vara till hjälp, liksom någon form av demonstrationsutrustning. Gå igenom presentationen i förväg och tag tid på den. Se till att alla i gruppen är delaktiga och att alla får tillfälle att prata inom den tilldelade tiden.

Inför presentationen ska ni troligtvis också läsa en annan grupps rapport och "opponera" på den. (Det är därför viktigt att hålla angivna inlämningstider!) Vad är det bästa med rapporten? Vad är svårt att förstå? Diskutera den tillsammans i er grupp och kom överens om vilka punkter ni vill ta upp under redovisningstillfället. (Korrekturfel kan lämpligen samlas till en lista som gruppen får på plats.)

Kanske blir ni uppmanade att revidera er rapport - utnyttja då de synpunkter ni fått av kurskamrater och lärare i samband med presentationen.


http://fy.chalmers.se/LISEBERG/
Skapad 13 juli 2004 AMP, Fysik och Teknisk Fysik, Chalmers och GU