Naturvetenskapliga fakulteten (N!) vid Göteborgs universitet har i juni 2005 utnämnt Werner Stengel till hedersdoktor .
... för hans outtömliga kreativitet som kopplar samman fysik och design med kroppens upplevelser i berg- och dalbanor och andra åkattraktioner.Werner Stengel är född 1936. Han är en levande legend inom berg- och dalbane-konstruktion, och har varit inblandad i en stor andel av världens bästa berg- och dalbanor, däribland alla de berg- och dalbanor som idag finns på Liseberg och Gröna Lund. Hans konstruktioner har sedan 10 år fått bli projektuppgifter för studenter i bl.a fysik och matematik vid N!
Promotionen ägde rum 22 oktober 2005.
(Foto t.h. Andreas Fechner.)
På vägen tillbaka genom loopen går spåret runt passagerarnas "hjärtlinje" i stället för att tåg och passagerare åker runt spåret. Den som åker rör sig med nästan konstant hastighet. Man påverkas alltså under denna del av turen bara av tyngdkraften ("1g") även om riktningen i förhållande till kroppen ändras. Denna form av skruv introducerades av Stengel 1976, och innebär en mycket mindre påfrestning på kroppen än både loopar och mer traditionella korkskruvar.
Trots sina 18 år placeras Lisebergbanan fortfarande högt i omröstningar bland entusiaster. In 2004 års omröstning på the Internet Roller Coaster Poll, kom den på 35e plats bland de 299 stål-bergochdalbanor som fanns med. I omröstningen bland trä-bergochdalbanor kom Balder 2004 bäst i Europa med sin sjundeplats, efter att premiäråret 2003 ha skjutit upp på en överraskande förstaplats. Stengel ligger också bakom introduktionen av de pre-fabricerade spårelement för berg- och dalbanor i trä, som möjliggör den jämna turen i Balder, och i föregångaren Colossos i Heidepark i Tyskland.
Mycket har hänt sedan Liseberg öppnade 1923. Gamla tiders bromsare har
ersatts av helautomatiska bromssystem. I stället för Lisebergbanans
skylt som varnar för broms bjuder Kanonen på mjuk inbromsning där
virvelströmmar åstadkoms i metallskivor i spåret med hjälp av magneter
på tågets undersida. Sensorer kontrollerar tågens läge och fart och
avgör t.ex. när det är dags att släppa fram nästa tåg. Lisebergbanans
spår, med sina kraftiga sandfyllda rör, ser helt annorlunda ut än
Kanonens slanka, triangeltäta konstruktion. Utvecklingen av material och
form för t.ex. spår och hjul, men också av reglersystem och av datorstöd
för beräkningar och design öppnar alltfler möjligheter att låta oss
uppleva fara i trygga situationer.
Är det säkert att åka berg- och dalbana? Stengel är engagerad i en forskargrupp som bland annat studerar berg- och dalbanors belastning på människokroppen och arbetar också aktivt med den europeiska standarden för tivolianordningar. Tekniken strävar efter att minska risken för oförutsedda händelser på grund av den mänskliga faktorn. När högteknologin fungerar blir den ofta osynlig. Werner Stengels hedersdoktorat placerar berg- och dalbanors rikedom av matematik, naturvetenskap och teknik i rampljuset.
Läs mer om Werner Stengel på hemsidan, http://www.rcstengel.com/ och i Roller Coaster Data Base som upptar 369 berg- och dalbanor, som han varit delaktig i. RCDB skriver om Werner Stengel:
"Simply put, Werner Stengel has been involved with more roller coasters than anyone. Stengel is involved with so many roller coasters because he does not build or sell the roller coasters, but works with most of the manufacturers that do. The type of work provided by Stengel varies from client to client and project to project. These services include design, layout and calculations for every aspect of roller coasters as well as other amusement rides. It is beyond the scope of the database to detail these services on a ride-by-ride basis." |
Beställ Roller Coaster : The Roller Coaster Designer Werner Stengel av Klaus Schützmannsky
Beskrivning av en utställning på Münchener Stadtmuseum (2001-2002)