Werner Stengel
Hedersdoktor vid Göteborgs universitet
Fysik- och Designåret 2005

Photo: Andreas Fechner

Naturvetenskapliga fakulteten (N!) vid Göteborgs universitet har i juni 2005 utnämnt Werner Stengel till hedersdoktor .

... för hans outtömliga kreativitet som kopplar samman fysik och design med kroppens upplevelser i berg- och dalbanor och andra åkattraktioner.
Werner Stengel är född 1936. Han är en levande legend inom berg- och dalbane-konstruktion, och har varit inblandad i en stor andel av världens bästa berg- och dalbanor, däribland alla de berg- och dalbanor som idag finns på Liseberg och Gröna Lund. Hans konstruktioner har sedan 10 år fått bli projektuppgifter för studenter i bl.a fysik och matematik vid N!

Promotionen ägde rum 22 oktober 2005.
(Foto t.h. Andreas Fechner.)

Werner Stengels innovationer

När vi spänner fast byglarna i Lisebergs nya berg- och dalbana Kanonen gör vi oss beredda att möta ett par av Werner Stengels innovationer. Loopens form, som kallas klotoid, introducerades av Stengel 1975. Medan den övre delen är en halvcirkel har nederdelen en helt annan form. Den är en del av en spiral, där krökningsradien blir större närmare marken. Varför? I en cirkulär loop skulle man i nedersta punkten utsättas för 6g mer än i högsta punkten och vid ingången till loopen skulle krafterna på kroppen öka så plötsligt att den som åker riskerat att skadas. Klotoid-formen innebär en mycket mindre belastning på kroppen och en mycket jämnare växling mellan olika g-krafter.

På vägen tillbaka genom loopen går spåret runt passagerarnas "hjärtlinje" i stället för att tåg och passagerare åker runt spåret. Den som åker rör sig med nästan konstant hastighet. Man påverkas alltså under denna del av turen bara av tyngdkraften ("1g") även om riktningen i förhållande till kroppen ändras. Denna form av skruv introducerades av Stengel 1976, och innebär en mycket mindre påfrestning på kroppen än både loopar och mer traditionella korkskruvar.

Copyright: Mr. Frank Lanfer
Copyright: Mr. Frank Lanfer

Lisebergbanan, Balder eller Kanonen?

Stengel började arbeta med berg- och dalbanor 1963, hos Anton Schwarzkopf. Lisebergbanan, som öppnade 1987, var ett av deras många gemensamma projekt. Lisebergbanans spår följer bergets form - den är naturligtvis specialritad för Liseberg. Schwarzkopf betraktade Lisebergbanan som sin personliga favorit.

Trots sina 18 år placeras Lisebergbanan fortfarande högt i omröstningar bland entusiaster. In 2004 års omröstning på the Internet Roller Coaster Poll, kom den på 35e plats bland de 299 stål-bergochdalbanor som fanns med. I omröstningen bland trä-bergochdalbanor kom Balder 2004 bäst i Europa med sin sjundeplats, efter att premiäråret 2003 ha skjutit upp på en överraskande förstaplats. Stengel ligger också bakom introduktionen av de pre-fabricerade spårelement för berg- och dalbanor i trä, som möjliggör den jämna turen i Balder, och i föregångaren Colossos i Heidepark i Tyskland.

Mycket har hänt sedan Liseberg öppnade 1923. Gamla tiders bromsare har ersatts av helautomatiska bromssystem. I stället för Lisebergbanans skylt som varnar för broms bjuder Kanonen på mjuk inbromsning där virvelströmmar åstadkoms i metallskivor i spåret med hjälp av magneter på tågets undersida. Sensorer kontrollerar tågens läge och fart och avgör t.ex. när det är dags att släppa fram nästa tåg. Lisebergbanans spår, med sina kraftiga sandfyllda rör, ser helt annorlunda ut än Kanonens slanka, triangeltäta konstruktion. Utvecklingen av material och form för t.ex. spår och hjul, men också av reglersystem och av datorstöd för beräkningar och design öppnar alltfler möjligheter att låta oss uppleva fara i trygga situationer.

Är det säkert att åka berg- och dalbana? Stengel är engagerad i en forskargrupp som bland annat studerar berg- och dalbanors belastning på människokroppen och arbetar också aktivt med den europeiska standarden för tivolianordningar. Tekniken strävar efter att minska risken för oförutsedda händelser på grund av den mänskliga faktorn. När högteknologin fungerar blir den ofta osynlig. Werner Stengels hedersdoktorat placerar berg- och dalbanors rikedom av matematik, naturvetenskap och teknik i rampljuset.

Läs mer om Werner Stengel på hemsidan, http://www.rcstengel.com/ och i Roller Coaster Data Base som upptar 369 berg- och dalbanor, som han varit delaktig i. RCDB skriver om Werner Stengel:

"Simply put, Werner Stengel has been involved with more roller coasters than anyone. Stengel is involved with so many roller coasters because he does not build or sell the roller coasters, but works with most of the manufacturers that do. The type of work provided by Stengel varies from client to client and project to project. These services include design, layout and calculations for every aspect of roller coasters as well as other amusement rides. It is beyond the scope of the database to detail these services on a ride-by-ride basis."

Beställ Roller Coaster : The Roller Coaster Designer Werner Stengel av Klaus Schützmannsky

Beskrivning av en utställning på Münchener Stadtmuseum (2001-2002)


Ann-Marie Pendrill, 2005