E l d o r a
d o
Glasögonen (Lasershow)
Hur kan glasögonen ge tre-dimensionella bilder?
Vad finns i "glasen"?
Undersökningar av glasögonen
- Titta mot en vit kant! Hur ser kanten ut?
- Blunda med ett öga i taget - ser du att "färgen" intill kanten byter färg?
- Titta genom ett av glasen. Vad händer om du vänder glasögonen
- bak- och fram ?
- upp- och ner ?
- höger-vänster ?
- Prova att titta på en punkt eller bild medan du sakta roterar glasögonen!
Vad händer med bilden? Jämför resultatet för de två glasen!
- Håll glasögonen på armlängds avstånd! Titta mot en fönsterkarm, t.ex. genom höger glas
och sedan genom vänster glas. (Kanske kan detta användas för att uppskatta vinkeln som
ljuset böjs av i glasen?)
- Titta rakt på en "punktljuskälla"! (En liten "spotlight" fungerar utmärkt. Alternativt kanske
du kan göra hål i ett papper och titta mot en stark ljuskälla) I vilken ordning kommer färgerna?
- Prova att sätta på dig två glasögon samtidigt och upprepa undersökningarna!
För visualiseringar används ofta polariserat ljus och polariserande glasögon,
så att höger och vänster öga ser varsin del av bilden. Om du har två par polaroid-glasögon
kan du lägga det ena paret bakom det andra och prova att rotera det ena paret. För en viss
vinkel blir glasögon-kombinationen nästan ogenomskinlig!
De glasögon som används i Eldorados Lasershow är inte polariserande, som du lätt
kan konstatera! De är exempel på gitter och består av ett
antal "ritsar" på ett visst avstånd (den s.k. "gitterkonstanten) från varandra. (Andra exempel på gitter som du
nog har sett är CD-skivor och de hologram som finns på t.ex. kreditkort. Ett gitter delar upp vitt ljus
i olika våglängder.)
De gitter som finns i glasögonen
har gjorts så att de förstärker "första ordningen" till höger, resp. vänster för de två glasen.
Det innebär att ljus med olika våglängder faller in med olika vinklar till ögat. Hjärnan tolkar detta som att
de olika färgerna ligger på olika avstånd. Prova gärna att rita strålgången för olika våglängder!
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/gitter.html
1997-05-17,
AMP