KANONEN - Loopen
Äntligen finns det en loop igen på Liseberg! Loopen innehåller mycket
fysik. Liksom alla moderna loopar är den inte cirkulär utan krökningsradien är
minst på toppen - varför? Denna s.k. klotoid-loop infördes 1975 (Se bild)
av den legendariske berg- och dalbanekonstruktören, Werner Stengel,
som också varit konsult för Kanonen (och tidigare varit med om att skapa
Lisebergbanan och Balder). (Läs mer om loopens
form och om Krafter i en loop.)
- Enligt en beräkning utsätts den som åker för 0.4g i högsta punkten
om tåget har farten 31km/h. Vilken krökningsradie svarar detta mot?
- Betrakta nu de punkter i loopen där spåret är vertikalt,
dvs ett kvarts varv före eller efter toppen. Visa att g-kraften
i dessa punkter skulle vara 3.4g om spåret varit cirkulärt.
- Uppskatta höjdskillnaden om farten i dessa punkter är 50km/h
för samma tur (försumma friktionens inverkan).
- Uppskatta krökningsradien i dessa punkter om den som åker utsätts
för 3g.
(På vägen in i loopen är
krökningsradien drygt 9m. )
- Hur skulle värdena ändras för en tur där man istället upplever 0g i högsta
punkten?
- Hur skulle upplevelsen ändras om hela berg- och dalbanan vore precis
dubbelt så stor?
När Liseberg är öppet kan
du använda mobiltelefonens stoppur
för att ta egna data medan du väntar, t.ex.:
-
Mät hur lång tid det tar för tåget att passera en viss punkt.
Utnyttja tågets längd för att bestämma farten.
Stämmer det med värdena ovan?
Om inte, kan du använda din tidtagning för att
uppskatta g-kraften i olika punkter?
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/KANONEN/loop.html
2005-03-13, senast ändrad 2005-04-14 AMP