KANONEN - Loopen

Äntligen finns det en loop igen på Liseberg! Loopen innehåller mycket fysik. Liksom alla moderna loopar är den inte cirkulär utan krökningsradien är minst på toppen - varför? Denna s.k. klotoid-loop infördes 1975 (Se bild) av den legendariske berg- och dalbanekonstruktören, Werner Stengel, som också varit konsult för Kanonen (och tidigare varit med om att skapa Lisebergbanan och Balder). (Läs mer om loopens form och om Krafter i en loop.)
  1. Enligt en beräkning utsätts den som åker för 0.4g i högsta punkten om tåget har farten 31km/h. Vilken krökningsradie svarar detta mot?
  2. Betrakta nu de punkter i loopen där spåret är vertikalt, dvs ett kvarts varv före eller efter toppen. Visa att g-kraften i dessa punkter skulle vara 3.4g om spåret varit cirkulärt.
  3. Uppskatta höjdskillnaden om farten i dessa punkter är 50km/h för samma tur (försumma friktionens inverkan).
  4. Uppskatta krökningsradien i dessa punkter om den som åker utsätts för 3g.
    (På vägen in i loopen är krökningsradien drygt 9m. )
  5. Hur skulle värdena ändras för en tur där man istället upplever 0g i högsta punkten?
  6. Hur skulle upplevelsen ändras om hela berg- och dalbanan vore precis dubbelt så stor?
När Liseberg är öppet kan du använda mobiltelefonens stoppur för att ta egna data medan du väntar, t.ex.:

Läs mer om loopens form


http://fy.chalmers.se/LISEBERG/KANONEN/loop.html
2005-03-13, senast ändrad 2005-04-14 AMP