PM, Lisebergsprojekt

NP1,NP2, F1-6, TKL1-2, NP-3or

Under eftermiddagen 13 september

Under 13 september får ni tillfälle att undersöka fysikens lagar i ett antal av Lisebergs attraktioner. Men kom ihåg: Inget åk utan syfte! NP-studenter: Kom upp till Maxxima strax före kl 13 och hämta speciella NP-tröjor att användas under eftermiddagen ("olivgröna med varmgult tryck på ryggen").

NP-ettorna och Fysikstudenterna bemannar under ett pass en attraktion enligt speciellt schema. Fördela passen inom gruppen och lämna lapp den 12:e till A-M med fördelningen.

TKL och NP-treorna går runt på egen hand, men kan gärna stanna till vid in- och utgång vid olika attraktioner och vara med och ta emot några elevgrupper. Jag vill gärna ha några av er som hjälp på Maxxima mellan 13 och 13.15 (spår II) resp 13.45 - 15 (spår III). Ni får gärna vara med på inledningen för klasserna, (högst en halvtimme 13.15 eller 14).

Under ert pass bär ni en liten "klämkanin" som kommer i den påse varje grupp får, med utrustning och en lista med annat ni kan behöva ta med. Kaninen lämnas vidare till dem som kommer under nästa pass. Utrustningen återlämnas gruppvis vid nästa föreläsning (eller redovisningen).

Vid er attraktion har ni ansvar för att hjälpa till så att dagen blir meningsfull för de elever som åker: "Inget åk utan syfte." Ni kan gärna turas om att stå vid ingång och utgång. Ni hinner troligen inte prata med alla elever, men kanske kan se vilka som skulle behöva en liten puff i "fysikriktning".

Ni som står vid ingången kan gärna inspektera utrustningen: Håller de slinkyn rätt? Är gosedjuret "litet" och snöret inte för långt? Vet de hur gradskivan ska hållas? Är utrustningen lämplig för attraktionen? Sitter den fast? Är det lagom mycket vatten i muggen (0.5 cm)? Påminn dem om att täcka över muggen vid starten (och i Höjdskräcken ända tills de sitter stilla högst upp).Lovar de att hålla fast muggen och inte kasta den efter turen? Om någon kommer utan utrustning kan ni gärna fråga vad de skall tänka på under detta åk. Diskutera gärna var de tror att de kommer att känna sig tyngst/lättast. Vad tror de kommer att hända med vattnet? Hur lång tror de slinkyn blir och vad kommer att hända med gosedjurslodet? Dvs. ställ frågor som hjälper dem att observera. Svar bör de försöka komma fram till själva.

Ni som står vid utgången frågar naturligtvis vad som hände? Hur lång/kort blev slinkyn? Var blev den som längst/kortast? Hur många g svarar det mot? Hur långt ut hängde gosedjurslodet? Vad hände med vattnet? Samla in vattenmuggar om inte läraren gör det.

När ni inte står på ert pass åker ni vad ni vill - men föregå med gott exempel! Ta med utrustning, använd den på rätt sätt och diskutera gärna med varandra och med elever i närheten.

Den som lär sig mest om ett ämne är den som talar om det, dvs vanligen läraren

Redovisningar

Alla lämnar in ett observationsblad på Gästservice efter kl 16.