IT i lärarutbildningarna

"There is folk wisdom in academic circles that educational technologies come and go, and all the expensive machines end up gathering dust in the cupboards. The main reason for this, when it occurs is neglect of the learning context." (Laurillard, Diana, "Rethinking University Teaching", 1993)

Kommer skolans datorer också att bli dammsamlare? Passar de i undervisningssituationen? IT strålar inte ut kunskap - för att spela roll måste de användas på ett naturligt sätt i undervisningen. Med det undersökande arbetssätt som betonas i Lpo94 och LPf94 kan IT bli ett självklart verktyg! Sedan i år kräver examensordningen att nyutexaminerade lärare "har kompetens inom IT och kan använda det i sin undervisning" Vad betyder detta? Uttolkningen har överlåtits på de olika lärarutbildningarna. LUNs krav för lärarutbildningarna i Göteborg, vad avser teknisk kompetens finns på LUNs WWW-sida: www.lun.gu.se. Det förefaller också som om dessa krav sammanfaller ganska väl med regeringens intentioner i skrivelsen (1997/98:176) "Lärandets verktyg"

Listan med krav är ganska lång? Behövs verkligen alla dessa kunskaper och färdigheter? Redan nu har flera skolor IT-projekt där många av eleverna redan behärskar mycket av denna teknik! Det innebär naturligtvis en trygghet som ny lärare att ha grundkunskaper i IT. Denna trygghet kan vara väsentlig för att acceptera att man knappast kan vara "bäst i klassen" inom alla aspekter av IT - barn har mycket mer tid och tålamod att prova det ena programmet efter det andra! (Man kanske inte alltid kan vara "bäst i klassen" i andra ämnen heller, i synnerhet inte när man börjar med undersökande arbetssätt. Situationen är dock extrem inom IT som genomgår en så otroligt snabb utveckling!) Gör gärna redan nu "Virtuella studiebesök" t.ex. på några av KK-stiftelsens skolprojekt. Vi återkommer i en senare artikel till en närmare presentation av olika delar av kraven på IT-kompetens och av strategin för att nå dit. (Ge gärna förslag på kompletteringar etc.!)

 

Hur åstadkommer vi kompetensutvecklingen?

Att nå upp till den kompetens, som behövs för att nyutbildade lärare skall kunna vara delaktiga i elevernas IT-arbete, kommer att kräva ansträngningar av såväl studenter som lärarutbildare och examinatorer. Vi har medvetet valt att inte lägga IT-utbildningen i en separat kurs. ("It's not a bug, it's a feature!") Det viktiga är hur väl ni kan använda IT efter (och under) utbildningen, inte vilken väg ni gått för att uppnå kompetensen. (Ni har kanske också noterat att korrelationen mellan genomgångna IT-kurser och datorkompetens är relativt låg. Hjälp då och då med det man just då behöver brukar vara effektivare.) Vi tror också att det är viktigt att ni vänjer er vid tanken att ta ett visst eget ansvar för er utveckling av IT-kompetens - ni kommer att behöva vidareutveckla den också under resten av ert yrkesverksamma liv!

Börja så snart som möjligt att bygga upp en portfölj, där ni samlar det ni gör, reflektioner efter IT-seminarier, hur ni lär er olika IT-moment etc. Portföljen kan gärna vara digital, som t.ex. i Stenungsunds KK-stödda skolprojekt! Tills vidare får ni utnyttja disketter eller egen hårddisk. (Glöm inte att då och då ta backup!) På sikt kommer kanske Pedagogens Datakonsortium att kunna ordna gemensamt utrymme för detta.

Under det första terminen bör ni som studerande (om ni inte redan gjort det tidigare) bekanta er med ordbehandling (Glöm inte att ni har tio fingrar!) och internet, gärna också kalkylprogram. GFS ordnar kurser och förhoppningsvis får ni någon gång under terminen en introduktion till Pedagogens datorsystem. Hjälp varandra i grupperna! Ni som redan har datorvana kan anta den pedagogiska utmaningen att lära andra gruppmedlemmar (Passa på att reflektera diskutera kring vad som är svårt, ovant, lätt, roligt... och glöm inte att dokumentera era erfarenheter!). Se sedan till att ni under ämnesstudierna får tillfälle att upptäcka ämnesspecifika WWW-resurser och program. Det Virtuella Universitetet ordnar seminarier om IT och pedagogisk kompetensutveckling. Utnyttja dessa tillfällen att få ett bredare perspektiv på IT och lärande. Skriv några rader efter seminariet och samla till IT-portföljen.

Examensarbetet blir en avslutande helhetsbedömning. Ni bör då vara välförbereda, med en välfylld IT-portfölj .Det är viktigt att examinatorerna är medvetna om kraven och är beredda att stå för dem! Det är inte roligt, varken för lärarutbildningen eller studenterna, när skolor i regionen klagar på nyutexaminerade lärares IT-kompetens. Det måste därför vara vårt gemensamma ansvar som lärarutbildare att upprätthålla kraven på IT-kompetens!

Jag ser fram emot att få ta del av några av era IT-portföljer under kommande terminer!

On-line-versionen av detta dokument finns på: http://fy.chalmers.se/~f3aamp/luna/itmini.html
och innehåller flera länkar till kompletterande material. (För er som är nyfikna skall jag också skapa min egen IT-portfölj med länk från denna sida)

1998-11-05, AMP