Ingenjörskonst och haverier, F1

En större olycka är ofta resultatet av en lång kedja, där flera olika parter kan ha en del av ett moraliskt och/eller juridiskt ansvar.
  1. Regalskeppet Wasa, http://www.vasamuseet.se/,

  2. Tacoma Narrows Bridge, ("Galloping Gertie") se Nova (PBS) och rapport

  3. JAS - läs Leif Larssons text (s61) i Vad är en ingenjör? Se även 10th anniversary of first flight och en film. En utförligare analys finns i Aviation Safety and Pilot Control: Understanding and Preventing Unfavorable Pilot-Vehicle Interactions (1997), s 49-53

  4. Challenger

  5. ... och Columbia,

Varför gick det så?

Varför hände olyckan? Var det brister i ...

Kunde olyckan ha undvikits? Fanns det tidigare indikationer som inte tillvaratogs? Fanns det säkerhetssystem? Fungerade de i så fall? Vilket ansvar har ingenjörer när en olycka inträffar? Hur kan ingenjörskonst bidra till att förebygga? Till att minska konsekvenserna?

Annat material som kan vara av intresse


Ann-Marie.Pendrill@physics.gu.se, Aug 2006