Ingenjörskonst och haverier, F1
En större olycka är ofta resultatet av en lång kedja,
där flera olika parter kan ha en del av ett moraliskt och/eller
juridiskt ansvar.
- Regalskeppet Wasa, http://www.vasamuseet.se/,
- Tacoma Narrows Bridge, ("Galloping Gertie") se
Nova (PBS) och
rapport
- JAS - läs Leif Larssons text (s61) i
Vad är en
ingenjör?
Se även
10th anniversary of first flight och en film.
En utförligare analys finns i
Aviation Safety and Pilot Control: Understanding and Preventing
Unfavorable Pilot-Vehicle Interactions (1997), s 49-53
- Challenger
- ... och Columbia,
Varför gick det så?
Varför hände olyckan?
Var det brister i ...
- Kunskap (om vad?)
- Konstruktion
- Inspektion
- Underhåll
- Kommunikation
- Handhavande (Träning? Instruktioner?)
- Ledarskap
- Annat (vad?)
Kunde olyckan ha undvikits? Fanns det tidigare indikationer som
inte tillvaratogs? Fanns det säkerhetssystem? Fungerade de i så fall?
Vilket ansvar har ingenjörer när en olycka inträffar? Hur kan
ingenjörskonst bidra till att förebygga? Till att minska konsekvenserna?
Annat material som kan vara av intresse
Ann-Marie.Pendrill@physics.gu.se, Aug 2006