Kana
"Bucklig" kana från klätterställningen.
-
Prova att åka nedför kanan. Spelar det någon roll om kanan är torr eller våt? Vilka kläder man har på sig?
- Låt olika föremål (er själva, kulor, leksaksbilar,
soppburkar, klossar, isbitar(?)...)
rulla/glida ner för kanan.
Vilka går snabbast? långsammast? lika fort?
- Välj något av de snabbaste föremålen. Låt det glida ned
från olika höjd och ta tid. Gör en tabell.
-
Kan man lägga något på kanan utan att det glider
nedför? Prova med olika föremål och för olika lutningar på
kanan.
- Gör en
skiss över kanans form. (Mät upp höjd i olika lägen.)
- Mät gärna lutningen i olika punkter.
(Hur?)
- Gör en lista över olika och notera den
brantaste lutningen där olika föremål kan vila utan att börja
glida. Kan du bestämma friktionskoefficienten?
-
Efterarbete:
Analysera data med hjälp av matlab och/eller Excel. Gör ett diagram
över kanans form.
Programmera rörelsen för ett föremål på väg ner.
Bestäm tiden och jämför med uppmätta resultat!
http://www.fy.chalmers.se/lekplats/
Ann-Marie.Pendrill@fy.chalmers.se, sept 2000