FYSIKTÄVLINGEN
resultat 1998

Finalen: resultat -- experimentell del -- teoretisk del

Kvalificeringstävlingen: vinnande skolor -- uppgifter

1998 arrangerar Svenska Fysikersamfundet för 23:e året i rad Fysiktävlingen. Efter en landsomfattande uttagningstävling den 5:e februari 1998, med närmare 800 deltagare från hela landet, går 14 vidare till den avgörande finalen på Fysikum vid Stockholms universitet. Finalen ägde rum 8-9 maj , och bestod av två delar, en experimentell och en teoretisk del.

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen samt uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

FINALEN -- resultat

Bilder på finalisterna, tagna under den experimentella delen av tävlingen

1 Björn Samuelsson Kongahällagymnasiet, Kungälv
2 Svante Bergman Sundsta Älvkullegymnasiet, Karlstad
3 Ola Lindkvist Forsmarks skola, Östhammar
4 Lars Eriksson Forsmarks skola, Östhammar
5 David Rydh Karlbersgymnasiet, Åmål
6 (*) Fredrik Atmer Åva gymnasium, Täby
Mikael Bengtsson Lars Kaggskolan, Kalmar
Jessica Fagerlund Jenny Nyströmskolan, Kalmar
Maria Hellgren Malmö latinskola, Malmö
Christer Johansson Forsmarks skola, Östhammar
Staffan Sahlin Åva gymnasium, Täby

(*) delad 6:e plats

FINALEN -- experimentell del

Följande problem skulle lösas:

1. En heliumfylld ballong förses med vikter, så att den stiger/sjunker såpass kontrollerat att hastigheten kan mätas. Med hjälp av Stokes lag kan sedan luftens viskositet bestämmas.

2. På ett mikroskopglas läggs ett tunt lager nikt som sedan belyses med laserljus så att ett ringformat diffraktionsmönster bildas på väggen. Lämpliga mätningar ger möjlighet att beräkna niktkornens diameter.

3. Hastigheten hos ett tåg bestämmes med hjälp av dopplereffekt hos mikrovågor. Svävningar uppkomna genom samtidig registrering av den fasta och rörliga reflektorn lagras i ett minnesoscilloskop. Frekvensskiftet ger möjlighet att beräkna hastigheten.

4. En zenerdiod och en resistor kopplas i serie och matas med växelspänning. Effektutvecklingen i resistorn bestämmes med hjälp av oscilloskop.

5. Ett gammaspektrum från Y-88 registreras med en Ge-detektor. Uppgiften består i att förklara de toppar som syns i spektrum och hänföra dessa till fotoeffekt, comptonspridning och parbildning.

En mer utförlig beskrivning av uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

Experimentella uppgifter (234 kB)

FINALEN -- teoretisk del

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen finns tillgängliga i PDF-format.

Teoretiska uppgifter (13 kB)

Lösningsförslag (22 kB)

Peter Hultman
Anders Johanssen

KVALIFICERINGSTÄVLINGEN -- uppgifter

Uppgifter och lösningsförslag för kvalificeringstävlingen finns tillgängliga i PDF-format.

Uppgifter (25 kB)

Lösningsförslag (17 kB)