FYSIKTÄVLINGEN
resultat 1997

resultat - experimentell del - teoretisk del

1996 arrangerade Svenska Fysikersamfundet för 22:a året i rad Fysiktävlingen. Efter en landsomfattande uttagningstävling den 6:e februari 1997, med närmare 800 deltagare från hela landet, gick 15 vidare till den avgörande finalen på Fysikum vid Stockholms universitet. Finalen ägde rum 23-24 maj, och bestod av två delar, en experimentell och en teoretisk del.

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen samt uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

1 Hans Rullgård SSHL, Sigtuna
2 Carl Troein Bergaskolan, Eslöv
3 Björn Samuelsson Kongahälla gymnasium, Kungälv
4 Robert Johansson Åva gymnasium, Täby
5 Marcus Carlsson Birger Sjöberggymnasiet, Vänersborg
6 Linus Andersson Rinmanskolan, Eskilstuna
7 (*) John Andersson Rudbeckianska gymnasiet, Västerås
Carl Ellström Bessemerskolan, Sandviken
Paul Florczykowski Pildammsskolan, Malmö
Liu Jian Sundbybergs utbildningscentrum, Sundbyberg
Jacob Svensson Sunnerbyskolan, Ljungby
Cecilia Vannesjö Rudbeckianska gymnasiet, Västerås

(*) delad 7:e plats

Experimentell del

Följande problem skulle lösas:

1. Likt en modern Archimedes skall man bestämma andelen koppar och zink i en kungakrona gjord av mässing.

2. Ett "citronbatteri" bestående av en citron, med koppar och zinkelektroder, undersöks så att den elektromotoriska spänningen och den inre resistansen kan bestämmas.

3. I en av armarna hos en Michelsoninterferometer placeras en transparent evakuerbar luftfylld behållare. Med hjälp av detta arrangemang och en laser skall luftens brytningsindex bestämmas. Dessutom skall laserljusets våglängd uppskattas.

4. Vattens viskositet mätes med hjälp av strömning i ett tunt rör. Rörets dimension bestämmes och trycket kan regleras med en sk Mariotteflaska.

5. Bestämning av den relativa effektiviteten b/g-strålning för ett GM-rör görs med ett Cs-137 preparat och ett antal Al-bleck av varierande tjocklek. Dessutom skall tjockleken på vanlig hushållsfolie bestämmas.

En mer utförlig beskrivning av uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

Experimentella uppgifter (23 kB)

Teoretisk del

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen finns tillgängliga i PDF-format.

Uppgifter (7 kB)

Lösningsförslag (15 kB)