FYSIKTÄVLINGEN
resultat 1996

resultat - experimentell del - teoretisk del

1996 arrangerade Svenska Fysikersamfundet för 21:a året i rad Fysiktävlingen. Efter en landsomfattande uttagningstävling med närmare 1000 deltagare från hela landet gick 14 vidare till den avgörande finalen på Fysikum vid Stockholms universitet. Finalen ägde rum 10-11 maj, och bestod av två delar, en experimentell och en teoretisk del.

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen samt uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

1 Hans Rullgård Sigtunaskolan, Sigtuna
2 Håkan Johansson Kattegattsgymnasiet, Halmstad
3 Markus Rydh Karlbergsgymnasiet, Åmål
4 Andreas Hansson Berzeliusskolan, Linköping
5 Daniel Domert Soltorgsskolan, Borlänge
6 Johan Stigwall Västerviks gymnasium, Västervik
7* Linus Andersson Rinmanskolan, Eskilstuna
Martin Andersson Österportskolan, Ystad
Pia Andersson Åva gymnasium, Täby
Carina Fasth S:t Petriskolan, Malmö
Erik Gustafsson Älvkullegymnasiet, Karlstad
Björn Jacobsson Blackebergs gymnasium, Bromma
Linnea Larsson Hagagymnasiet, Norrköping
Keizo Matsubara Risbergska skolan, Örebro

* delad 7:e plats

Experimentell del

Följande problem skulle lösas:

1. I en vattenfylld bägare sänker man ned en kropp i form av en cylinder som är spetsad nedtill. Bestäm det arbete som behövs för att lyfta kroppen från det att över änden just rör vattenytan till det kroppen helt lämnat vattnet.

2. Att av 6 okända linser välja ut två och montera dem så att de bildar ett mikroskop med c:a 8 ggr förstoring.

3. Att bestämma det jordmagnetiska fältets horisontalkomposant med hjälp av en spole. Genom att röra spolen i magnetfältet induceras en elektrisk spänning i spolen. Denna spänning studeras med oscilloskop och dator.

4. Genom att registrera gammastrålningen från det radioaktiva preparatet Na-22 och analysera den med en mångkanalsanalysator ska man bestämma massan hos en positron.

5. En boll får studsa på en stålplatta. Ljudet fångas upp av en mikrofon, förstärks och registreras av en dator. Med hjälp av registreringen skall studskoeffecienten bestämmas.

En mer utförlig beskrivning av uppgifterna för den experimentella delen finns tillgängliga i PDF-format.

Experimentella uppgifter (54 kB)

Teoretisk del

Uppgifter och lösningsförslag för den teoretiska delen finns tillgängliga i PDF-format.

Uppgifter (23 kB)

Lösningsförslag (31 kB)