CERNs High-School Teacher Programme - HST
Vad är HST
Charlotta Barck, S:ta Ragnhildgymnasiet, Södertälje och
Bo Bülow, S:t Petri Skola; Malmö.
High-School Teacher Programme - HST och har anordnats på CERN sedan 1998.
Målet med HST – programmet är att:
- stödja fysikundervisningen, speciellt partikelfysiken på
gymnasiet,
- främja utbyte av kunskaper och erfarenheter mellan lärare
från olika länder,
- låta lärare komma i kontakt med
forskningsvärlden,
- stimulera aktiviteter att popularisera fysik i och utanför
klassrummet
hjälpa CERN att knyta band till europeiska skolor
- uppmuntra samarbete mellan CERN och existerande projekt sponsrade av
EU inom området naturvetenskaplig utbildning.
Alla gymnasielärare från CERN´s medlemsländer kan
ansöka om en plats men det finns även chans för
gymnasielärare från icke medlemsstater att ansöka om
platser. De krav som ställs är att den sökande
förstår och kan göra dig förstådd
på engelska,
har grundläggande datorvana och
kan deltaga alla dagarna.
Lärare väljs ut som gjort extra aktiviteter utanför
undervisningen som t ex:
deltagit i EU-sponsrat program,
organiserat eller deltagit i undervisningsaktiviteter (t ex
fysiktävlingar, sommarkurser för studenter),
bidragit till den nationella kursplanen,
skrivit fysikböcker, eller
varit nvolverad i tex LMNT, Svenska Fysikersamfundet.
Inga förkunskaper inom högenergifysik krävs men det
är definitivt bra att ha då det underlättar
väsentligt att följa föreläsningar mm.
Vi fick kännedom om HST på fysikdagarna i
Linköping 2001 och genom en kontakt på CERN.
Tre veckor på CERN
Söndagen 30 juni vid 18-tiden samlades 28
förväntansfulla High School Teachers från 21 europeiska
länder och 4 lärare från USA för att deltaga i ett
tre-veckors program i CERN´s regi.
Under den första veckan följde vi sommarstudenternas
föreläsningar, bland annat av Frank Close, som skrivit
många böcker om (partikel)fysik. Vi hade diskussioner och
frågestunder efter de olika föreläsningarna för att
riktigt förstå innehållet. Vi fick kunskap om
bl.a. acceleratorteknik och partikeldetektorer. Vi fick dessutom möta
Cecilia Jarlskog som berättade om problem inom fysikundervisningen i Europa.
Andra veckan fortsatte med föreläsningar speciellt för
oss. Vi gick igenom Standardmodellen med Michelangelo Mangano.
Jack Steinberger
(Nobelpris 1988) gav
en liten
historisk tillbakablick och
berättade om andra berömda fysiker han arbetat och pratat
med. Rolf Landau föreläste om antiproton-deceleratorn.
Tredje veckan fick vi bl.a. föreläsningar om antimateria av John Ellis,
astrofysik av Edward "Rocky" Kolb och
"Pappa, hur gör man en neutron?" av Niels Doble.
Den som besöker CERN kan inte undgå att överväldigas av de enorma
dimensionerna. Redan första dagen fick vi besöka
CMS-detektorn (Compact Muon
Solenoid), som är 15 meter i diameter och 21,5 meter
lång. Vikten är imponerande 12500 ton. Detektorn skall senare
hissas 100 meter ner i marken. Det är 31 nationer, 150
institutioner och 1870 forskare som arbetar med denna detektor.
Vi hann även besöka CERNs utställning om partikelfysik, Microcosm.
Tyvärr var det inte tillåtet av
säkerhetsskäl att åka ner i själva
acceleratortunneln på grund av byggnadsarbete. Man höll
på att riva ut allt för att få plats att bygga upp LHC
senare. Däremot gjorde vi under andra veckan
ett mycket intressant besök på
konstruktionsplatsen för detektorn Atlas. Besöket var mycket
välorganiserat och vi fick se detektorns olika delar som man annars
bara får se på bild. Det som alltid är svårt att
se på bilder är dock dimensionerna och det fick vi verkligen
en känsla för vid besöket. Att dessa stora detektorer
skall kunna undersöka små partiklar är nästan
obegripligt.
En viktig del av HST är de arbetsgrupper som bildas för att
utveckla material
som kan användas
i undervisningen. Det
gällde allt från små experiment och CERN´s hemsida till
Feynmandiagram och bubbelkammarbilder.
Vi hann även med att redovisa och diskutera de olika
ländernas läroplaner.
Materialet som togs fram finns på
http://teachers.web.cern.ch/teachers/hst, där man också kan se vad som gjorts
tidigare år. Här finns också en del videoinspelade
föreläsningar och redovisningar av olika aktiviteter vi haft,
kommer troligen att fyllas på med fler föreläsningar
senare.
Intensivt, arbetsamt och givande
Det var den mest intensiva och arbetsammaste "kurs"
(arbetsläger) vi varit med om.
Vi arbetade oftast från åtta på morgonen och
till nio-tio på kvällen. På CERN´s cafeteria fortsatte
sedan diskussionerna och den sociala samvaron över några glas
vin eller öl till långt in på natten. Ofta deltog även
våra föreläsare i denna samvaro.
Helgerna var fria och gav möjlighet till eftertanke och rekreation,
t.ex. genom picnic
i Jurabergen, 14 juli-firande och bilturer i Frankrike, ostfondue och
barbeque,
stadsvandring i Genève och besök på vetenskaplig utställning i en
av parkerna. Utställningen
ger den breda allmänheten chans
att fatta tycke för naturvetenskap och teknik och var verkligen imponerande.
Vi har fått väldigt många nya vänner med samma
intresse som vi själva; fysik.
Det var helt fantastiskt att 32
lärare från så många länder kunde
umgås och göra sig förstådda med varandra.
Vi
håller kontakten med varandra via email och flera samarbetsprojekt
är planerade. Några som inte bor så långt
ifrån varandra har redan träffats bland annat på
konferenser i Rom.
De samarbetsprojekt som vi känner till i
olika faser inom planeringsstadiet där lärare från HST02
deltar är
- Om miljö och sociala problem vi möter idag globalt
och individuellt. Läs mer på
http://piergiovanniperotto.supereva.it och www.landscapes7.home.ro
- Ett eventuellt samarbete mellan en skola i Rom, våra
skolor och en norsk skola. Blir kanske inom engelska, fysik och
historia.
- Ett projekt mellan Italien, Portugal, Belgien, Tyskland och
Sverige. Avsikten är att ta fram ett utbildningspaket för
modern fysik uppbyggt kring en CCD-detektor. EU-bidrag är
sökta och projektet kommer att redovisas mer eller mindre på
www.bionet.schule.de
Trots den stora arbetsinsatsen så ångrar vi inte en
sekund att vi deltog i detta program och skulle göra om det igen om
vi fick möjlighet därtill.
Om du vill veta mera så gå in på
http://teachers.web.cern.ch/teachers/hst
eller maila till oss, så svarar vi så fort vi hinner.
Till sist skulle vi vilja tacka våra ideellt arbetande
kursarrangörer:
Michelangelo Mangano, Mick Storr och Gron Jones för
dessa fantastiskt tre trevliga veckor:
Michelangelo för hans sätt att leda hela kursen med sitt djupa
teoretiska kunnande,
Mick Storr för att verkligen bry sig om oss och ordna många
tillfällen till social samvaro, såsom pizzaafton, picknick,
skattjakt i Genève mm
och
Gron Jones för hans djupa kunnande och entusiasm för
bubbelkammarbilder och hur man i dessa har upptäckt nu kända
partiklar.
charlotta.barck@ragnhild.com,
bo.bulow@malmo.se.