Fönster mot Universum
Ann-Marie Pendrill
Årets Nobelpris i fysik uppmärksammar öppnandet av två nya fönster mot
universum, genom detektion av neutriner och
röntgenstrålning. Neutrinodetektorer djupt ner i gruvor och
röntgendetektorer i rymden låter oss få veta mer om solens, stjärnors
och universums utveckling.
Pristagarnas arbete visar exempel på hur tålmodig strävan mot allt
noggrannare detektionsmetoder leder vidare i förståelsen, men också till
oväntade upptäckter och nya frågor. Studiet av det minsta blir ett
verktyg för studiet av det största. Samtidigt blir universum,
med sina rester av strålning från reaktioner vid energier som är
oåtkomliga i laboratoriet,
ett viktigt redskap för att få veta mer om partiklaras
växelverkningar. I mötet växer astropartikelfysik fram som ett
viktigt forskningsområde. I detta nummer berättar Ingmar Bergström neutrinoforskning.
Artikeln om röntgenastronomi är tagen från Nobelkommittens
populärvetenskapliga presentation.
Samspelet mellan precisionsmätningar och vår förståelse av universum belyses
också i Ingvar
Lindgrens rapport från CODATA om fundamentalkonstanter.
Fens det vaölsä i rymden?
En fråga från en 8-åring som deltog i Göteborgs universitets
kunskapsfestival "Helt naturligt" under oktober, då låg- och
mellanstadieklasser fick möta några av universitetets forskare
inom matematik och naturvetenskap.
Min programpunkt handlade om "Mikrokosmos - atomernas värld" som
inledning till filmen Kosmos på Maxxima,
för 9 klasser i taget, som fick ta med sig frågor de undrade över.
I detta nummer berättar Margareta Kesselberg från
en annan mötesplats mellan forskare och allmänhet: Spelplan
Stockholm.
Verkar rubrikens fråga konstig? Läs meningen högt så är den lättare
att förstå.
Små barn ställer stora frågor – men vi ser också vilka komplexa processer
som krävs för att tolka tal.
(I samband med taligenkänning /1/ diskuteras exemplet
"How to wreck a nice beach"
där tolkningen också underlättas av högläsning.)
Det är fascinerande att uppleva att det i alla klasser verkar finnas barn
som har sett alla
populärvetenskapliga program de kommit över.
Vid återsamlingen för de medverkande i "Helt naturligt"
visade alla en glädje över att ha fått möta
tindrande barnaögon.
Barnens frågor ligger ofta
långt över den nivå
där skolan är beredd att möta dem.
I novembernumret 1999 av Physics Today
fanns en teckning
med en gosse som svävar i luften med sin skolbänk ovanför resten av klassen,
medan läraren
säger "A desktop anti-gravity device you say? Well, you are in BIG trouble
now, mister.
Desktop anti-gravity devices are
WAAAAAY beyond
the officially specified Physics curriculum".
Frågor om "varelser i rymden" återkom på nästan alla de blad med frågor vi
fick från eleverna. Den ligger
också högst på listan över vad barn i hela världen vill veta mer om /2/.
Frågan inrymmer också så många olika områden och kan bli utgångspunkt
för
ämnesövergripande temaarbeten som kan gå så djupt man vill.
Även för elever i tidigare skolår är det spännande att få veta
att det byggs stora
teleskop och att många forskare från hela världen söker svar på frågor
eleverna själva ställer.
Även unga elever berörs av den svindlande tanken att atomerna i vår kropp
varit med i
Supernovaexplosioner (kanske t.ex. i omslagsbildens). För
några leder insikten om det kosmiska kretsloppet till frågan:
"Vad händer med
atomerna i min kropp
när jag dör?".
Hur vet vi?
Hur kan vi veta så mycket om universum? "Hur vet vi det vi vet?" är en fråga
vi hela tiden
måste träna våra elever och studenter att ställa. Drömmen om "den stora
upptäckten" som
kanske kan ge Nobelpris får ibland olyckliga konsekvenser. Hur vet vi att
det som publiceras
är sant? Systemet bygger på integritet, ärlighet, men också på prövbarhet.
Frestelsen att fuska
kanske ligger närmare till hands inom områden där prövbarheten är mindre.
Fysik har länge
varit förskonat, men har under senare tid har skakats av ett par skandaler
som diskuteras av
Indrek Martinsson och Ingolf Lindau. Frågan väcks då också om medförfattares
roll. (APS har
efter dessa händelser utvidgat sina "Guidelines" /5/.)
Det kan i
sammanhanget vara intressant att läsa Åke Ortmarks bok om "Ja-Sägarna" /6/, som
diskuterar
flera exempel på hur gruppdynamik i andra sammanhang kommit att blockera
"Hur vet vi"-
frågan, och lett till katastrofala följder.
Ska elever få möta dessa problematiska aspekter av forskning? Under Natur
och Kulturs sjätte Fysik och matematikkonferens
för gymnasielärare (se
http://www.nok.se/laromedel/fortbildning/fyma02konf.htm) talade Svein Sjøberg under
rubriken "Varför
älskar de oss inte längre" och påpekar att elever och allmänhet är medvetna
om frågorna och
att vi som ämnesföreträdare riskerar förlorat förtroende om vi skyler över
problemen.
Under ett annat föredrag under konferensen gav Mikael
Passare från Stockholms universitet förslag på
hjärngymnastik på sammanträden när det är dags att bestämma mötestid. För
att räkna ut
vilken veckodag ett visst datum inträffar, utnyttjar man
John Conways "Doomsday" algoritm. Doomsday är den veckodag som
intäffar t.ex.
den sista februari, (som är en
fredag 2003). Samma veckodag kommer det att vara 4/4, 6/6, 8/8, 10/10
och 12/12. För de
udda månaderna gäller 9/5, 5/9, 11/7 och 7/11 (minnesramsa
"I went to my nine-to-five job at the seven-eleven"). Manusstopp för nästa nummer är 15 januari och där räknar ni
naturligtvis snabbt ut
att sista januari är samma veckodag som sista februari (eftersom 2003 inte
är skottår) och att
den femtonde inträffar två veckor och två dagar tidigare, dvs en onsdag.
Välkommna med bidrag!
- HAL's Legacy - 2001's Computer as Dream and Reality,
ed. D.G. Stork, MIT Press, 1997.
- Science for the Children - Report from the SAS-project, a
cross-cultural study of factors of relevance for teaching and learning
of science and technology
, Svein Sjøberg, http://folk.uio.no/sveinsj/.
- Se t.ex. The universe that discovered itself, John Barrow,
Oxford University Press, 2000.
-
"Pioneer 10/11 plaque". En avbildning av plattan
finns inlänkad till Pioneer 10-sidan på
NASAs historiesidor, http://history.nasa.gov/tindex.html
-
"Guidelines for professional conduct",
http://www.aps.org/statements/02.2.html
, American Physical Society
- Ja-Sägarna, Åke Ortmark, Wahlström och
Widstrand, 1996 (2000).