Teknik - Styrdokument
Utdrag ur Styrdokument
för Teknikämnet i Grundskolan: (Gå till Kursplaner > Grundskola
> Kursplaner och betygskriterier >
Teknik)
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Människans tekniska förmåga har under årtusenden förvaltats och utvecklats av
praktiskt verksamma kvinnor och män. Denna process vilar på tradition
och praxis,
observationsförmåga, nyfikenhet, uppslagsrikedom, företagsamhet, inflytande från andra
kulturer och lärorika misslyckanden. Enkel och ofta snillrik teknik är ett
viktigt inslag i våra liv och utgör därför en viktig del av teknikundervisningen. En
allt större del av den nya tekniken är resultatet av naturvetenskaplig forskning och ett
systematiskt utvecklingsarbete.
...
Att själv praktiskt pröva, observera och konstruera är ett fruktbart
sätt att närma sig teknikens primära frågor om mål och möjligheter och
att erövra en förståelse som är svår att nå på annat sätt.
Sådana aktiviteter tillför också en känslomässig dimension som knyter an
till andra former av kreativ verksamhet.
För att man skall kunna förstå tekniken och dess betydelse måste den också
relateras till kunskap från andra områden, såsom naturvetenskap och samhällsvetenskap.
Samtidigt finns tydliga skillnader. Naturvetarens drivkraft är nyfikenhet på naturen och
samhällsvetarens är nyfikenhet på samhället, medan teknikerns utmaning är människors
olösta praktiska problem.
Teknikens historia öppnar vägen till en djupare förståelse
såväl av teknikens villkor som ibland på ett mycket påtagligt
sätt av
många skeden i den övriga historien. Teknik utvecklas också i samspel
med de sköna konsterna. Överhuvudtaget är tekniken en mötesplats för
idéer och kunskaper av de mest skiftande ursprung, något som har
karakteriserat den sedan äldsta tider.
- Utveckling
- Vad tekniken gör
- Komponenter och system
- Konstruktion och verkningssätt
- Tekniken, naturen och samhället
Under rubriken Konstruktion och verkningssätt nämns flera
punkter som kans studeras i anslutning till ett
Lisebergsbesök:
I ämnet ingår att pröva olika tekniker och tekniska lösningar för att bygga
upp enteknisk repertoar, såväl praktiskt som begreppsmässigt. Grundläggande oc
vanliga lösningar inom centrala områden, exempelvis material och form, rörliga
delar, elteknik och styrning, intar en särskild plats i ämnet.
Gymnasiet - teknikprogrammet
Inom ramen för
teknikprogrammet finns "kärnämnet"
Teknikutveckling
som omfattar två gemensamma kurser:
- Teknik, människa, samhälle
- Teknikutveckling och företagande
Dessutom finns bl.a. valbara kurser inom CAD-teknik, Design, Konstruktion
och Teknisk kommunikation. Inom kurserna i Konstruktion nämns
bl.a. kunskaper om grundläggande materialteknik samt mät- och
styrteknik.
Teknik-krav i andra ämnen
Även inom andra ämnen finns teknikrelaterade krav, t.ex.
- Fysik A:
utvecklar sin förmåga att med hjälp av moderna tekniska hjälpmedel samla
in och analysera data samt simulera fysikaliska fenomen och skeenden
- Matematik A:
Tillgången till tekniska hjälpmedel har delvis förändrat
matematikämnet. Såväl numeriska, grafiska som algebraiska metoder
utnyttjas och nya typer av problem av mer sammansatt karaktär kan
studeras i ämnet.
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/
Skapad 4 juli 2004
AMP,
Fysik och Teknisk Fysik,
Chalmers och GU