Teknik - Styrdokument  

Utdrag ur Styrdokument för Teknikämnet i Grundskolan: (Gå till Kursplaner > Grundskola > Kursplaner och betygskriterier > Teknik)

Ämnets karaktär och uppbyggnad

Människans tekniska förmåga har under årtusenden förvaltats och utvecklats av praktiskt verksamma kvinnor och män. Denna process vilar på tradition och praxis, observationsförmåga, nyfikenhet, uppslagsrikedom, företagsamhet, inflytande från andra kulturer – och lärorika misslyckanden. Enkel och ofta snillrik teknik är ett viktigt inslag i våra liv och utgör därför en viktig del av teknikundervisningen. En allt större del av den nya tekniken är resultatet av naturvetenskaplig forskning och ett systematiskt utvecklingsarbete.

... Att själv praktiskt pröva, observera och konstruera är ett fruktbart sätt att närma sig teknikens primära frågor om mål och möjligheter och att erövra en förståelse som är svår att nå på annat sätt. Sådana aktiviteter tillför också en känslomässig dimension som knyter an till andra former av kreativ verksamhet.

För att man skall kunna förstå tekniken och dess betydelse måste den också relateras till kunskap från andra områden, såsom naturvetenskap och samhällsvetenskap. Samtidigt finns tydliga skillnader. Naturvetarens drivkraft är nyfikenhet på naturen och samhällsvetarens är nyfikenhet på samhället, medan teknikerns utmaning är människors olösta praktiska problem.

Teknikens historia öppnar vägen till en djupare förståelse såväl av teknikens villkor som – ibland på ett mycket påtagligt sätt – av många skeden i den övriga historien. Teknik utvecklas också i samspel med de sköna konsterna. Överhuvudtaget är tekniken en mötesplats för idéer och kunskaper av de mest skiftande ursprung, något som har karakteriserat den sedan äldsta tider.

Under rubriken Konstruktion och verkningssätt nämns flera punkter som kans studeras i anslutning till ett Lisebergsbesök:
I ämnet ingår att pröva olika tekniker och tekniska lösningar för att bygga upp enteknisk repertoar, såväl praktiskt som begreppsmässigt. Grundläggande oc vanliga lösningar inom centrala områden, exempelvis material och form, rörliga delar, elteknik och styrning, intar en särskild plats i ämnet.

Gymnasiet - teknikprogrammet

Inom ramen för teknikprogrammet finns "kärnämnet" Teknikutveckling som omfattar två gemensamma kurser: Dessutom finns bl.a. valbara kurser inom CAD-teknik, Design, Konstruktion och Teknisk kommunikation. Inom kurserna i Konstruktion nämns bl.a. kunskaper om grundläggande materialteknik samt mät- och styrteknik.

Teknik-krav i andra ämnen

Även inom andra ämnen finns teknikrelaterade krav, t.ex.
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/
Skapad 4 juli 2004 AMP, Fysik och Teknisk Fysik, Chalmers och GU