Liseberg + Skola = ...

Skolresa / Studiebesök / Liseberg i Klassrummet ?

Denna www-plats innehåller material för många sätt att låta Lisebergs attraktioner berika undervisningen i matematik, naturvetenskap och teknik, men också i andra ämnen. Under 12 maj och 16 september 2011 kan det hända att du stöter på fysikstudenter från Göteborgs universitet och Chalmers som studerar fysikens lagar i Lisebergs attraktioner. Hör gärna av er om ni vill träffa oss.

En Skolresa till Liseberg väcker förväntan och nyfikenhet. Med förberedelser kan Liseberg upplevas med nya ögon. (Se även elevsida lärarrummet och ytterligare information för gymnasieklasser) Inför besöket eleverna t.ex. få

Kroppens upplevelser under de olika åkturerna handlar mycket om Fysik och Fysiologi och Slagkrafts www-plats innehåller mycket material inom dessa områden, men ett Lisebergsbesök kan också knytas till många olika ämnen i skolan. Matematik och teknik ligger naturligtvis nära till hands (se menyn i ramen till vänster). Inför besöket kan eleverna läsa mer om Lisebergs historia på Lisebergs hemsida (Liseberg - Nöjespark - Historia). De kan också öva sin engelska genom att läsa om berg- och dalbanors historia, t.ex. på Encyclopædia Britannica. . De kan också läsa om The Forces Behind the Fun eller om How Coasters work. Elever som läser tyska kan glädjas åt en sidor om Balder och Kanonen -"Langeweile findet woanders stadt." , med många bilder och detaljer. Elever som läser franska kanske vill besöka Parc Asterix. Övningar i att läsa nordiska grannspråk: Fysikfryd på Tusenfryd eller Tivolitur och andra fysikövningar på danska

Under bussresan kan ni mäta bussens acceleration vid start, inbromsning och svängar, genom att ta med ett litet lod (något mjukt föremål i snöre) och en gradskiva (Läs mer om acceleration). Kanske passar det någon gång under resan att be busschauffören accelerera jämnt och berätta när bussen kommit upp i t.ex. 50km/h. Låt någon elev ta tid medan en annan mäter lodets vinkel. (Läs mer om " Conscious commuting".)

Gosedjurslodet kan också användas för ett enkelt experiment i Lisebergstornet. Från intervjuer vet vi att detta experiment gjort djupt intryck på nästan alla elever som genomfört det. (Läs mer.) Inför hemresan köper ni naturligtvis med er en ballong (tag en liten som får plats att röra sig i bussen!) - och observerar den speciellt vid start, inbromsning och svängar.

Efter skolresan får eleverna naturligtvis skriva och eller berätta om besöket - låt det gärna bli ett ämnesövergripande samarbete. Besök gärna Slagkrafts lärarrum, med fler förslag på uppgifter med Lisebergsanknytning. Frågor i anslutning till besöket eller materialet är alltid välkomna till till Slagkraft @ fy.chalmers.se. (Du kan också be om svar till eleverns uppgiftsblad.)

Välkomna till Liseberg - Sveriges största skolresemål, men också ett stort klassrum!


http://physics.gu.se/LISEBERG/
14 juli 2004, senast modifierad 4 jan 2010 AMP, Fysik, Göteborgs Universitet