Slagkraft på Liseberg

Liseberg är ett stort laboratorium färdigt att tas i bruk. Under 2000 har ett antal klasser haft möjlighet att göra studiebesök på Liseberg genom stöd från FRN. och från matematisk-naturvetenskaplig fakultet. Vi beskriver här några experiment och observationer klasserna har mött.

Dömd att skjutas ned ...

Efter en maklig hissfärd 60 m upp följer 5 sekunder för att beundra utsikten från 100 m.ö.h. i Lisebergs nya attraktion Höjdskräcken. (Vid klart väder kan man se till Danmark - hur långt är det till horisonten?) Pulsen ökar och försvinner plötsligt sätet under dig. Vattnet i muggen åker ut och faller fritt, men verkar falla uppåt för den som själv faller med 2g - dubbelt så fort som fritt fall. Vattnet hinner inte ikapp förrän du själv varit fyra gånger så tung som vanligt när du bromsats av tryckluften och är på väg uppåt igen.

Vad är upp, vad är ned? På ett nöjesfält är det lätt att tappa orienteringen!

En kropp förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig och rätlinjig rörelse om den ej tvingas av påverkande krafter att förändra detta tillstånd

Så formulerade Newton den första rörelselagen, tröghetslagen, i sin Principia /1/ Den likfomiga, rätlinjiga rörelsen inträffar på ett nöjesfält mest under transporter mellan attraktioner och ibland under färden upp i början av åkturen, i hissen på väg upp i höjdskräcken eller i tåget på väg upp till Lisebergbanan eller Hangover. I Höjdskräcken ger hissen en kraft uppåt som precis motverkar tyngdkraften, mg. I berg- och dalbanor kombineras kedjans dragkraft och normalkraften från spåret till att precis motverka tyngdkraften. Men sedan följer accelerationen!

Kraften = massan gånger accelerationen

För att accelereras snabbare än fritt fall måste vi påverkas av en kraft nedåt, förutom g. Höjdskräckens byglar mot axlarna ger den kraft som behövs. Inbromsningens 4g ges av tryckluft som komprimeras. Accelerationen känns i hela kroppen.

Acceleration kan vara ändring av fart, men mycket vanligare i nöjesfältets attraktioner är de accelerationer som innebär riktningsändring. En enkel rotationsrörelse kan vi beskriva i (x,y)-koordinater som
r=R (cos wt, sin t)
där vinkelhastigheten,, är relaterad till omloppstiden, T, genom = 2/T. Hastighet och acceleration erhålles genom att derivera med avseende på tiden:
v=R (-sin t, cos t)
a=-R2 (cos t, sin t) = -r2
Accelerationen är naturligtvis riktad rakt in mot centrum i en centralrörelse. Flera attraktioner - t.ex. Kaffekoppen och Jukebox - innhåller kombinationer av flera rotationsrörelser kring olika axlar, med olika radier och omloppstider. Rörelsen kan beskrivas och analyseras i koordinatform genom att addera koordinaterna för de olika delrotationerna. (Prova gärna på datorn. I Excel kan man infoga ett "punkt" diagram som visar hur y varierar med x. Formen ändras direkt på skärmen när radier och omloppstider varieras)

Titta nu på bilden av Slänggungan, där gungorna har 4.3m långa kedjor och hänger allt längre ut när attraktionen sätter igång. Redan ett ögonkast ger en uppskattning av accelerationen! De enda krafter verkar på gungan är tyngdkraften, mg, och spänningen, S i kedjorna som håller fast gungorna. Tillsammans är det dessa krafter som ger upphov till accelerationen i cirkelrörelsen, R 2 in mot centrum.

Vi skulle kunna utttrycka krafter och accelerationer i ett koordinatsystem (x,z) där S=S(sin v, cos v), och tyngdkraften blir (0,-mg). Newtons andra lag ger oss då:
S(sin v, cos v) +(0,-mg) = m(R2,0).
Vinkeln ges av tan v= R2/g. Accelerationen blir alltså g tan v

De inre gungorna hänger i något mindre vinkel än de yttre. Även utan formeln kan vi inse att de har lägre fart och därmed behöver accelereras mindre än de yttre gungorna.

En horisontell acceleration kan alltså enkelt mätas med lod och gradskiva. En lutning på 10o svarar mot en accleration från 0 till 50 km/h på 8 sekunder. Figurens drygt 40o lutning svarar en betydligt större acceleration!

Ekvivalensprincipen

Titta noga på figuren över Slänggungan. Observera hur de tomma gungorna hänger i samma vinkel som de med passagerare! Massan spelar ingen roll. Detta är ett exempel på ekvivalensprincipen mellan tung och trög massa, där den tunga massan kommer in i mg och den tröga i ma. I Slänggungan ser vid ekvivalensprincipen framför ögonen. Det var också den principen som ledde till att kulorna från det lutande tornet i Pisa föll lika snabbt till marken i det legendariska experiment som Galileo troligen aldrig utförde. /2/

Eötvös utnyttjade den roterande jorden som "slänggunga" för att studera ekvivalensprincipen genom att jämföra relationen mellan tung och trög massa för vikter av olika material som fick balansera på en balansvåg som hängde från ett långt lod. (Vad är lodrätt?) Förfinade experiment inspirerade av Eötvös undersökningar har under det senaste decenniet gjorts bl.a. vid University of Washington och gett lägre och lägre gränser för möjliga avvikelser från ekvivalensprincipen./3/

Hur tung kan man bli på ett nöjesfält?

Vår massa, mätt i kg, ändras inte på ett nöjesfält. Däremot känner vi oss ofta tyngre eller lättare, vilket man kan märka redan med en vanlig badrumsvåg i en hiss som startar eller stannar. Det mest åskådliga sättet att visa hur den upplevda tyngden ändras i attraktionerna är att ta med en liten slinky. Det är i princip en hängande dynamometer, men vi kan låta belastningen vara dess egen tyngd. Avståndet mellan varven i den mjuka spiralfjädern blir större och större närmare handen. Om slinkyn vilar på ett bord ligger varven tätt. Drar vi i båda ändar blir avståndet mellan varven jämnt - tyngdkraften kan inte ersättas genom att dra eller trycka. Däremot ger en acceleration samma effekt som gravitationen. Lyft den hastigt eller snurra den, t.ex. på en plan yta eller i luften över huvudet - se hur den töjs ut. Slinkyns längd kan vi i princip gradera med en skala som anger tyngd i antal "g". Snurra slinkyn tills den hänger ut ungefär som slänggungan? Den totala spänningen i slänggungans kedja blir mg/cos v och slinkyns bör förlängas med en faktor 1/cos v. jämfört med förlängningen då den bara hänger fritt.

När slinkyn sträcks ut och sedan släpps återtar den sin vilolängd medan den faller. Den behöver tydligen inte längre bära upp sin egen tyngd utan är tyngdlös på samma sätt som astronauterna i rymdfärjans fria fall i banan runt jorden. Denna tyngdlöshet är ytterligare ett exempel på ekvivalensprincipen och det "Fria fallets universalitet"! På Liseberg upplever man korta ögonblick av tyngdlöshet i flera attraktioner, men mest påfallande under nästan två sekunders fritt fall i Uppskjutet. Vad händer då med vattnet i muggen? (Något längre perioder (c:a 30 sekunder) av tyngdlöshet kan man uppleva under paraboliska flygningar vid Star City i Moskva. Tekniken används bl.a. vid filminspelningar.)

Aktion och reaktion

Att en kropp som påverkar en annan kropp med en kraft själv påverkas av den andra kroppen med en lika stor men motriktad kraft blir mycket påtagligt i kollisioner mellan radiobilar eller mellan flottarna i Kållerado. Kan vi också studera hur våra biologiska kroppar påverkas av krafter och accelerationer? Ett enkelt sätt att mäta kroppens reaktion är att ta pulsen. Eftersom hjärtat bara slår något slag i sekunden är det lämpligast att studera kroppens reaktioner vid attraktioner med en tidsskala på några sekunder. Aerovarvet visade sig vara en ideal attraktion.

Aerovarvet

Aerovarvet är en som en stor, stel gunga, med avståndet 13 m till axeln. Energin tillförs då "planet" passerar sin lägsta punkt. Grafen visar resultatet av mätning med en elektronisk accelerometer , som hållits rakt ned mot stolen, och alltså visar den resulterande "tyngdkraftens" komponent i denna riktning. Figuren visar att tiden för en halv svängning blir nästan 10 sekunder - mycket längre än för en "matematisk pendel" med samma längd. Förlängningen av perioden orsakas av den stora motvikten. Ännu längre blir perioden naturligtvis när gungan nästan stannar i upp- och nedvänt läge. Blodet rusar till huvudet, kroppen känner av det ökade trycket och svarar efter ett par sekunder med en sänkt puls som sedan stiger när kroppen kommit i mer normalt läge. Pulsen mäts med elektroder och signalen skickas ned till mottagaren på marken och visas på en dataskärm för klasskamraterna, som sedan får med sig data och program hem/4/.

I kurvan i figuren kan man undersöka flera saker. Hur kan man uppskatta vinkeln där attraktionen vänder? Hur varierar perioden med denna vinkel? Hur tung blir man?

Energikonservering och berg- och dal-banor

Upp och ned, höger och vänster. Lätta från stolen eller tryckas ned. Rörelsen i en berg- och dalbana är komplicerad och är ett strålande exempel på energiomvandlingar. Efter att tåget i starten lyfts till sin högsta punkt tillförs ingen energi. Hastigheten senare under turen uppskattas genom att sätta kinetiska energin, mv2/2 till höjdskillnaden mot högsta punkten. Men friktionen då? Ingen punkt på banan ligger naturligtvis lika högt som starten, men kan vi uppskatta förlusterna? Ett ögonmått kan vi få i Hangover som åker samma bana framlänges och baklänges. Efter halva turen fattas ett par meter till utgångshöjden och tåget får dras upp den sista biten innan den startar återfärden. Högsta punkten i Lisebergbanan är 65 m.ö.h. och den lägsta, efter 100 m av åkturen, ligger på 20m. Vid regn piskar dropparna mot ansiktet när tåget åker i 95 km/h. Utan förluster skulle maxfarten vara ännu något högre.

Varför är köerna alltid längst till platserna längst fram och längst bak? Hela tåget hänger ju ihop och har samma fart i varje ögonblick? Däremot ändras samspelet mellan banans form och tågets fart. I en dal ligger tyngdpunkten lägst när mittersta vagnen är mitt i dalen. Det är alltså då den potentiella energin är som lägst och farten som högst. Passagerarna i mitten är de som upplever de största "g-krafterna". När tåget går över ett krön kommer i stället den potentiella energin att vara som högst och farten som lägst just när mittvagnen går över krönet, medan både första och sista vagnen passerar krönet med högre fart - kanske tillräckligt för att lätta från stolen? Ofta faller spåret efter krönet något snabbare än det stigit. Det blir då platsen längst bak som ger mest chans att lätta!

Släpp ut fysiken!

Vad är lodrätt? Vad är vågrätt? Var blir man tyngst eller lättast? Var tillförs energin? Hur kan man beskriva rörelsen? Med kroppen som mätinstrument, kanske kompletterad med enkel utrustning som en vattenmugg, ett "kaninlod" eller en slinky kan frågor av detta slag kan undersökas på de flesta av ett nöjesfälts attraktioner, men också på lekplatsen, vid hopptornet eller när bilen eller bussen startar, bromsar eller svänger. Släpp in vardags- och helgerfarenheter i fysiken, men bjud också eleverna att inte lämna fysikkunskaperna kvar i skolan utan att ta med sig fysiken ut i sin egen vardag! /4/

Referenser

  1. Isaac Newton "Naturvetenskapens Matematiska Principer" (översatt av C. V. L. Charlier, Lund 1927)
  2. Russell Stannard, Svarta hål med farbror Albert (Valentin förlag, 1992) diskuterar i första kapitlet hur "acceleration kan låtsas fungera som gravitation"
  3. Moderna "Eötvös-experiment" som testar ekvivalensprincipen utförs av bl.a. "Eöt-Wash"-gruppen vid University of Washington. Läs med på deras www-sidor: http://mist.npl.washington.edu:80/eotwash/
  4. Fler experiment-förslag mm finns på projektets hemsida: http://www.science.gu.se/slagkraft, som också ger exempel på kurvor över pulsvariationer.

http://www.science.gu.se/slagkraft/
http://www.fy.chalmers.se/LISEBERG/lmnt.html
18 juli 2000, rev 12 jan 2001 AMP