Utskjutningen sker med hjälp av elektromagnetism:
LSM - Linear Synchronous Motor, till skillnad från den hydrauliska
utskjutningen i Kanonen.
Tekniken kanske kan inspirera en ny innebörd av titeln på Einsteins första arbete om relativitetsteori "Zur Elektrodynamik Bewegter Körper" - om elektrodynamik för kroppar i rörelse.
Ett omväxlande magnetfält i spåret driver fram magneterna på tåget. För att det ska fungera krävs förstås att magnetfältets variation blir snabbare efter hand som tåget accelererar - i en "tågaccelerator". Naturligtvis bygger också inbromsningen på elektromagnetism, liksom bromsarna i Kanonen.
Projekt Helix är en berg- och dalbana med många
spännande element, som man kan ana från
lanseringsvideon. Den börjar i högt läge, i foten till
AtmosFear, och utnyttjar under den första delen av spåret
den lägesenergi den har från början, innan den
når den första utskjutningen.
Läs mer
Om Albert Einstein och Liseberg
http://physics.gu.se/LISEBERG/helix/
Ann-Marie.Pendrill@fysik.lu.se, 2012-10-09