Helix - premiär 26 april 2014

Projekt Helix är en berg- och dalbana med många spännande element, som man kan ana från lanseringsvideon. Den börjar i högt läge, i foten till AtmosFear, och utnyttjar under den första delen av spåret den lägesenergi den har från början, innan den når den första utskjutningen.

Utskjutningen sker med hjälp av elektromagnetism: LSM - Linear Synchronous Motor, till skillnad från den hydrauliska utskjutningen i Kanonen. Tekniken kanske kan inspirera en ny innebörd av titeln på Einsteins första arbete om relativitetsteori "Zur Elektrodynamik Bewegter Körper" - om elektrodynamik för kroppar i rörelse. Ett omväxlande magnetfält i spåret driver fram magneterna på tåget. För att det ska fungera krävs förstås att magnetfältets variation blir snabbare efter hand som tåget accelererar - i en "tågaccelerator". Naturligtvis bygger också inbromsningen på elektromagnetism, liksom bromsarna i Kanonen.

Bilden visar accelerometerdata från en provtur (utan personer) i april 2014. Accelerometern låg ned på sätet längst fram till höger. Siffrorna refererar till ett foto från ProjektHelix-bloggen. (Läs mer.)

Läs mer

Om Albert Einstein och Liseberg


http://physics.gu.se/LISEBERG/helix/ Ann-Marie.Pendrill@fysik.lu.se, 2012-10-09