När jag åkte Lisebergbanan tänkte jag på många saker jag läst på internet, t.ex. hur spåret är uppdelat i olika sektioner för att hindra att ett tåg kan köra in i ett annat. |
När vi sätter oss i berg- och dalbanans vagn gör vi oss beredda på en tur som
är resultatet av många tekniska utmaningar och innovationer sedan två
Montagnes Russes
(ryska berg) öppnats 1817 i Paris; Napoleons återvändande soldater hade
inspirerats av
St Petersburgs "iskanor" och kompletterat vagnarna med en mekanisk
uppdragningsmekanism. Det lutande planet och hjulet är två av det
teknikhistoriker kallar de "fem enkla maskinerna" eller de "mäktiga fem".
Dagens berg- och dalbanor i bygger inte bara på riklig användning av fiffig
mekanik utan också på utveckling inom många andra teknikområden, t.ex.
Medan den tidiga tekniken utvecklats oberoende av vetenskap utvecklas modern
teknik utvecklas ofta i symbios med grundläggande vetenskaper som matematik,
fysik och kemi. Miniatyriseringen gör det lätt att glömma bort hur mycket
teknik som ligger bakom allt det vi tar för givet. När tekniken fungerar
märker vi den ofta inte utan behöver stanna upp, titta, reflektera och diskutera
för att upptäcka den.
"Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att
uppfylla olika behov, samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och
förvaltar i denna problemlösande process" (Ginner och Mattsson, 1996)
Att bygga en egen nöjespark kan vara ett inspirerande sätt
att utveckla kunskaper och färdigheter.
The great arm of engineering reaches out to us all in every
imaginable way. Engineering surroounds and astounds us. It constantly
challenges what we have achieved and dares us to take the next step
forward into the unknown. "E-factor" (entertainment) engineering can be
compared to making the square peg fit into the round hole. Often, in
themed environmens, corners are not square, structures may be
intentionally crooked, and the traditional straightedge must be scrapped.
Läs mer om teknik i berg- och dalbanor mm. på t.ex.
http://physics.gu.se/LISEBERG/,
Skapad 4 juli 2004, Senast modifierad:
19 oktober 2008
AMP, Fysik
GU