Styrdokument, Matematik, skolår 9
i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att
kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen
förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt
utbildning.
Inom denna ram skall eleven
- ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och
rationella tal i bråk-
och decimalform,
- ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och
räkning med
naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i
huvudet,
med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel,
- kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra,
uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor,
tidpunkter och
tidsskillnader,
- kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga
geometriska objekt
samt kunna tolka och använda ritningar och kartor,
- kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller
och diagram,
- kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer,
- kunna tolka och använda enkla formler, lösa enkla ekvationer,
samt kunna tolka
och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och
händelser.