Hur stor är chansen?
- Det finns 20 nummer att välja på - hur stor är chansen att just ditt
nummer kommer upp?
- Finns det speciella turnummer - och hur många gånger måste man
titta på ett visst hjul för att veta det?
- Varför blir det Stjärnvinst ibland och bara 2:a pris för somliga?
Skolan skall enligt styrdokumenten
sträva efter att eleven bl.a. utvecklar sin förmåga att
använda "sannolikhetstänkande i konkreta slumpsituationer".
Kramhjulet är då ett utmärkt exempel.
Kanske varje elev kan
observera något hjul 10 gånger och notera vilka nummer som kommer
upp och vilken typ av vinst det blev.
I klassrummet kan man sedan låta eleverna sammanställa
resultaten.
- Hur många 2:a pris, 1:a pris och stjärnvinster blev det.
- Hur många procent av vinsterna blev 2:a, 1:a och stjärnvinster?
- Stämmer det med vad man kunde vänta sig? Titta på bilderna av
Kramhjulet och försök räkna ut sannolikheten för de olika vinsterna.
- Vad blev medelvärdet av de 10 nummer som kom upp för varje elev?
- Skriv upp alla elevernas resultat på tavlan (eller på datorn).
Rita gärna resultaten på en tallinje.
- Vad blev medelvärdet av alla elevernas resultat?
- Vad skulle man vänta sig? Stämmer resultaten?