Laboration på Liseberg. Grupp 3


Rainbow

  • Beskriv rörelsen för en person som sitter i mitten av soffan och för en person längst upp till vänster/höger.
  • Tag tiden för ett varv.
  • Om du hinner: Tag tiden för ett halvt eller ett kvarts varv. Är cirkelrörelsen likformig?
  • Om du är tyngdlös högst upp, vilka krafter verkar då på dig när du är längst ned? Längst åt sidan?

Radiobilarna

  • Tag tiden på en tur. Är alla turer lika långa? Hur stora variationer mäter du upp?
  • Följ en bil och räkna antalet kollisioner under turen.
  • Uppskatta genomsnittliga tiden mellan kollisioner.
  • Intervjua gärna elever. Du kan t.ex. utgå från teckningarna i figuren till vänster som visar radiobilar precis före en kollision. Cirkeln i mitten av varje bil representerar förarens läge. Rita nu din egen pil i varje cirkel för att visa i vilken riktning föraren kastas i kollisionen. Varför blir det så?

Virvelvinden

  • Mät höjden på golvet vid de olika pelarna. Använd era data för att göra en graf av golvets form.
  • Hur lång tid tar ett varv?
  • Uppskatta radien och omkretsen för den cirkel gondolerna åker i.
  • Hur långt åker gondolerna om man tar hänsyn till att de även åker upp och ned i vågorna?

Lisebergbanan

  • Studera tågets bana när det går runt Höjdskräcken.
  • http://fy.chalmers.se/LISEBERG/LISEBERGBANAN/hojd.html finns värden för några av stolparna. Uppskatta krökningsradien i horisontell och vertikal led mellan de olika stolparna.
  • Tag tiden för tåget att passera en av stolparna. Uppskatta tågets fart.