Lisebergbanan, runt Höjdskräcken

Spårets väg runt Höjdskräcken beskrivs av en "spline". Det finns då inte några angivna krökningsradier, men man kan i stället utnyttja angivna vinklar, c, i horisontalplanet och utnyttja spårlängden mellan stolparna för att beräkna en lokal krökningsradie. Tabellen ger
Stolpe H (m) S(m) a ( o) b ( o) c ( o) Kommentar
47 45.4 ref 9.2 -39.4 78.1 "Lokalt minimum"
48 45.3 6.8 -7.0 -42.7 105.1
50 48.9 20.2 -10.3 -82.6 178.8 Största lutningen
51 48.9 27.2 9.2 -79.2 41.1
52 47.1 34.2 12.1 -60.0
53 45.2 41.2 11.1 -43.0
54 44.4 48.2 2.16 -27.0 131.1 Nästa dal
55 44.6 55.2 -4.75 -6.3 140.4 På väg in i under spåret

Mät tiden det tar för tåget att passera någon av stolparna. Beräkna tågets fart och vilken kraft som verkar på den som åker med tåget.


http://fy.chalmers.se/LISEBERG/LISEBERGBANAN/
2003-12-27 AMP