Lisebergbanan, runt Höjdskräcken
Spårets väg runt Höjdskräcken beskrivs av en "spline". Det finns då inte några
angivna krökningsradier, men man kan i stället utnyttja angivna vinklar, c, i horisontalplanet och utnyttja spårlängden mellan stolparna för att beräkna en
lokal krökningsradie. Tabellen ger
- höjd över havet, H (m)
- avstånd från stolpe 47, S (m)
- lutning i banans riktning, a ( o)
- lutning i sidled, b ( o)
- riktning i horisontalplanet, c ( o)
Stolpe
| H (m)
| S(m)
| a ( o)
| b ( o)
| c ( o)
| Kommentar
|
47
| 45.4
| ref
| 9.2
| -39.4
| 78.1
| "Lokalt minimum"
|
48
| 45.3
| 6.8
| -7.0
| -42.7
| 105.1
|
50
| 48.9
| 20.2
| -10.3
| -82.6
| 178.8
| Största lutningen
|
51
| 48.9
| 27.2
| 9.2
| -79.2
| 41.1
|
52
| 47.1
| 34.2
| 12.1
| -60.0
|
|
53
| 45.2
| 41.2
| 11.1
| -43.0
|
|
54
| 44.4
| 48.2
| 2.16
| -27.0
| 131.1
| Nästa dal
|
55
| 44.6
| 55.2
| -4.75
| -6.3
| 140.4
| På väg in i under spåret
|
Mät tiden det tar för tåget att passera någon av stolparna. Beräkna
tågets fart och vilken kraft som verkar på den som åker med tåget.
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/LISEBERGBANAN/
2003-12-27 AMP