Gymnasium: Aktiviteter i anslutning till Lisebergsbesök
Med måttband, stoppur och anteckningsbok som komplement till kroppens upplevelser kan man göra många olika undersökningar i en nöjespark.
Välj några gemensamma uppgifter för hela klassen eller låt grupper om
4-6 gymnasister få ansvar för att studera ett par attraktioner lite närmare och presentera resultatet för klassen efteråt.
Några förslag på aktiviteter före,
under och efter besöket följer nedan - välj det som passar din klass.
(Se också förslag för de senare åldrarna i grundskolan.)
Försök inte hinna med alla förslag under samma besök - ni kommer väl tillbaka?
Före besöket
- Dela in klassen i 4 grupper som undersöker olika attraktioner,
- ... eller gör din egen gruppindelning. Välj attraktioner och uppgifter
från sidorna för individuella attraktioner
- Gå till en lekplats.
Tag med mätutrustning
och mät g-kraft under gungning.
Diskutera relationen mellan acceleration
och "g-kraft"
- Välj några accelerometergrafer för närmare studium.
-
Läs t.ex. om berg- och dalbanors historia, säkerhet och teknikutveckling
(se länksidan). Kanske kan detta vara ett samarbete med språklärare.
- Undersök Speglar inför besök
i Kristallsalongen
- Undersök svängningstiden ("perioden"), T, för pendlar med olika längd, l. Beroendet kan skrivas T=klx. Kan du bestämma x?
Hur lång period förväntar du dig i Kulingen
eller SpinRock där
man sitter 13 m från centrum? Vad blir det för period i Lekplatsgungan.
- Använd dimensionsanalys
för att hitta ett sambandet mellan en pendels längd och svängningstid.
- Använd ett kalkylprogram för att försöka rita hur
Kaffekoppen rör sig under turen. Var under turen åker man snabbast? Långsammast? Var är accelerationen störst? Minst?
I vilken riktning?
Under besöket
- Observera Slänggungan när
den startar.
Vilka gungor tror du kommer att hänga i störst vinkel?
Fler uppgifter till Slänggungan
- Observera Kaffekoppen. Hur ser rörelsen ut? Stämmer det med dina beräkningar?
- Åk Balder eller
Lisebergbanan
Känn efter: Var under turen känner man sig lättast? Tyngst? När lufter man från sätet? Vilken skillnad är det mellan att åka fram/mitten/bak? Varför?
- Mät svängningstiden i Kulingen
och/eller SpinRock. Jämför med dina
beräknade värden.
- Tag med ett litet gosedjur i snöre och
sätt det i gungning i Ponnykarusellen (eller Lisebergstornet). Vad händer?
- Statistik på Kramhjul
- Observera tärningsspelet.
Hur ofta blir det nit? Förstapris? Stjärnvinst?
- Runt vilka axlar roterar din kropp under de olika åkturerna. Under vilka delar av turen?
- Välj någon del av Lisebergbanan. Använd
stoppur för att ta tid för tåget att passera stolpen. Upprepa mätningen
några gånger - hur stor är mätosäkerheten? Glöm inte spara dina data för
analys efter besöket!
- Tipspromenad
- Fler uppgifter finns i anslutning till sidorna
för individuella attraktioner
Inför hemresan
- Köp en Spiralkanin för att mäta g-krafter, t.ex. i en lekplatsgunga
- Köp en ballong. Hur tror du att ballongen
kommer att röra sig i bussen när den startar? Bromsar? Svänger? Observera under hemresan!
- Köp en vattenfylld studsboll med luftbubbla. Vad händer med luftbubblan
när bussen startar, svänger eller bromsar? När du själv snurrar med den - eller bara accelererar den i någon riktning?
Efter besöket
- Tillfälle för grupperna att redovisa sina resultat.
- Låt eleverna skriva ned sina upplevelser, vad de lärt sig.
- Samla in eventuellt kvarvarande frågor - använd gärna
Slagkrafts frågelåda!
- Om ni har en
studsmatta e.d.: Prova att hoppa med Spiralkaninen. Vad händer?
- Tag med Spiralkaninen till en lekplats och gunga med den. (Håll den i fötterna så blir den längre)
Vad händer? Läs mer om acceleration
- Samla ihop resultaten för Statistik på Kramhjul
eller från observationerna av tärningsspelet.
Analysera sannolikheterna för olika situationer.
- Ladda ner fil med accelerometerdata från någon attraktion. Du kan välja någon del av turen att analysera närmare.
För de endimensionella rörelserna kan du
integrera numeriskt över tiden för att få hastigheten -
och en gång till för att
få höjden. (Du kommer att se konsekvenser av numerisk osäkerhet -
försök att kompensera för dem med vad du vet om attraktionen.)
- Använd tidmätningarna från någon del av Lisebergbanan
för att bestämma farten och beräkna g-kraften.
- Några av förberedelseuppgifterna kan göras efter besöket
- Läs mer om Einstein på Liseberg
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/L/gymnasium.html
2004-07-31, AMP