Inför ett Lisebergsbesök - Grundskola

Förväntningarna inför ett klassbesök på Liseberg är höga
Tänk dig att du är på Liseberg. Du hör ljudet av attraktionerna och känner lukten av våfflor och spunnet socker. Välj en attraktion. Skriv ett brev till attraktionen med frågor om av du vill veta om attraktionen
Denna introduktion till ett studiebesök på Liseberg ger en möjlighet att utgå från elevernas frågor. Vi har funnit att frågorna - oberoende av elevernas ålder - ofta handlar om Hur högt? Hur fort? Hur gammal? Hur många g? Hur många varv? Hur lång tid åker man i [...] Hur långt? Hur fungerar ...? Hur kommer man att åka om [...] går sönder? En del av frågorna kan besvaras före besöket, genom att utnyttja Lisebergs www-plats. Andra kan undersökas på plats, med måttband, stoppur och anteckningsbok. Kanske kan grupper om 4-6 elever få ansvar för att studera ett par attraktioner lite närmare och presentera resultatet för klassen efteråt. Du kan också välja ett par av gemensamma undersökningar för hela klassen. Några förslag på aktiviteter före, under och efter besöket följer nedan - välj det som passar din klass. ( Uppgifter i denna färg är i första hand tänkta för grundskolans senare åldrar - se även uppgifter för gymnasiet.)

Försök inte hinna med alla förslag under samma besök - ni kommer väl tillbaka?

Före besöket

Under besöket

Inför hemresan

Efter Besöket


http://physics.gu.se/LISEBERG/L/grundskola.html
2004-07-30, AMP