KANONEN
Ett majestätiskt ärovarv genom loopen
På väg tillbaka till stationen
gör tåget ett avslutande ärovarv, igenom loopen, ovanför dem som väntar.
Spåret vrider sig ett helt varv runt tåget. Denna del kallas
"heartline roll" eller "heart roll".
Den som åker rör sig i en nästan rät linje.
- Vilka krafter verkar på den som åker under olika delar av
"hjärtlinje-rullningen"?
- Gör ett diagram som visar hur krafterna från tåget på den som åker
varierar med tiden om rullningen tar 45 m och farten är c:a 11m/s.
(Ange krafterna i enheten mg.)
- Hur ändras diagrammet om man tar hänsyn till att
slutpunkten av rullningen ligger 2.7 meter under startpunkten?
- Eftersom du roterar kring dig själv kommer olika delar av din kropp att
röra sig på olika sätt. Hur stor skillnad i kraft blir det mellan
rotationscentrum och en punkt 50 cm ifrån?
- Även om du själv åker i en rät linje kommer tågets höjd att variera.
Hur påverkar detta farten under rullningen? Ger detta upphov till någon
ytterligare kraft på den som åker?
- Spelar det någon roll för upplevelsen av att tåget roterar kring en punkt i
passagerarens hjärthöjd, snarare än kring passagerarens tyngdpunkt?
- När man åter fått huvudet rakt upp avstannar rotationen tvärt?
Vilka krafter behöver verka på den som åker för att åstadkomma detta?
(Hur känns det? I vilken del av kroppen känns det mest?)
(Foto: Ann-Marie Pendrill, Fysik, GU)
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/KANONEN/skruv.html
2005-03-13, reviderad 2005-03-13 AMP