Hang Over byggdes under våren 1996 men på
grund av tekniska problem premiäråktes den först 1997.
(Som kompensation
installerades Uppskjutet på rekordtid.)
Hangover är världens första hängande berg- och dalbana där
passagerarna åker ansikte mot ansikte. Passagerarna dras upp till högsta punkten
vagnen släpps fritt i banan. När den kommit till andra sidan dras vagnen upp
något för att åter nå högsta höjd innan den åker tillbaka
igen.
Titta gärna på en
animering av HangOver
Sista turen med HangOver på Liseberg gjordes 2002.
Klurigheter
- Hur känns det i toppen av en loop?
- Var känner du dig tyngst?
- När känns det som du åker snabbast?
- Var känner du dig lättast/tyngst på uppvägen i en loop?
- Var känner du dig lättast/tyngst på nedvägen i en loop?
- Beskriv i krafttermer hur du upplever färden.
- När du skriker vid toppen av loopen faller din tandställning ur din
mun. Beskriv hur den rör sig genom luften, både från ditt (rörliga)
referenssystem och från markens.
- När är den potentiella energin maximal?
- När är den kinetiska energin maximal?
- Var i tåget skall man sitta för att utsättas för störst "G-kraft"?
- Titta på loopen från sidan! Du ser att den inte är en perfekt cirkel utan lite
spetsigare i toppen.
Varför?
- Titta på spåret upp till vänster. Hur vrider det sig? Hur tung
kommer en passagerare att känna sig där?
- Vid slutet av banan visas (och säljs)
foton av passagerarna under åkturen. Hur
hinner man
ta bilder på alla? Var tas bilderna?
- Om den som åker inte förskrämt trycker benen mot sätet utan
åkt några gånger och kan slappna av, så kommer benen att utgöra
lod. Hur hänger de under olika delar av turen?
Mätningar och Beräkningar
- När tåget väntar högst upp på
spåret:
Notera vara främre delen av tåget befinner sig.
- Hur lå tid tar det efter start innan bakre delen av tåget
passera denna punkt?
- Eftersom spåret lutar 45o kan accelerationen
uppskattas:
Hur stor blir accelerationen i första nedförsbacken?
- Uppskatta tågets längd. Om du väntar i
köfållan kan du också mäta avstånd mellan
två vagnar - stämmer din längduppskattning?
- Tag sedan tiden för tåget att passera olika punkter,
t.ex. stationen, översta punkten i loopen, den punkt där de
spåret i loopen bildar ett kryss.
- Hur snabbt går tåget längs det
horisontella spåret precis efter
första nedförsbacken? (Stämmer måtningen med
uppskattning?
- Vilka krafter verkar på passagerarna medan vagnen dras upp till toppen?
- När vagnen åker ner samma sträcka?
- Uppskatta loopens höjd. Hur fort går tåget vid toppen av loopen?
- Vilken krökningsradie krävs för att passagerarna skall tryckas mot sitsen och
inte mot
bygeln som håller fast dem.
- Uppskatta loopens krökningsradie i toppen! Hur stor blir passagerarnas acceleration
där?
Mer att fundera på
- Mellan det första och andra gången (och motsvarande på vägen
tillbaka) man
är upp- och ner är höjdändringen mycket liten, men kroppen trycks
ändå
mot sitsen, även den andra gången. Hur går detta till?
- Tänk dig ett koordinatsystem i din kropp med z-axeln i riktning från tå till
topp, x-axeln i riktning mot din utsträckta högerhand och y-axeln ut genom magen.
Många karuseller roterar dig runt
z-axeln, i TopSpin roteras du runt x-axeln, men i Hangover
får du
prova en rotation runt y-axeln (var på banan?). Hur upplever kroppen de olika rotationerna?
Hur påverkas balanssinnet?
- När du kommer ut från Hangover går du genom en gång med sneda väggar - tror du det finns någon speciell tanke med det?
-
Patent WO9845007
Titta också gärna på data om LOOPEN (in memoriam) och en fysiklaboration på Loopen