Dialoger vid Lisebergbanan

Frågor
Svar (eller motfrågor)

Hur får tåget fart?

I backen upp
Det är en kedja som drar upp det
Men sedan finns det hjul på spåret också
Men de hjulen är till för att reglera farten, dvs se till att tåget åker lagom fort, även om temperaturen varierar. Sedan finns det andra bromsar där också, har ni sett dem? (Det finns likadana inne vid stationen)
Det finns fem delar av spåret och det får bara vara ett tåg i varje del. Om inte tåget innan har hunnit iväg så stannas tåget efter. Hjulen behövs då också för att sätta igång tåget igen.
Får det INGEN extra fart efter att det har börjat åka.
Berg-och-dalbanor bygger på energiprincipen. Lägesenergi omvandlas till rörelseenergi som sedan blir lägesenergi igen.
Men förlorar inte tåget mycket energi i kurvorna?
Kommer du ihå Hangover? Hur den släpps högst upp, går igenom bumerangen och loopen
Men i loopen gick den ju långsamt, där måste den ha förlorat energi
Ja, men det är ju för att tåget är så högt upp då
Men när tåget kom till andra sidan så gick det nästan ända upp innan det fick dras sista biten. Det som tåget måste dras svarar mot energiförlusten.
Hur fort går Lisebergbanan?
Högsta punkten ligger på 65 m, lägsta punkten på 19.5 m, stationen på 20m. En höjdskillnad på 45 m svarar mot den fart man får efter 3s fritt fall, dvs 30 m/s, eller 108 km/tim. (På 1s faller man 5m, på 2s 20m, på 3 s 45, på 4s 80m och farten ökar med 10m/s varje s) Men tåget bromsas ibland, så farten ligger mellan 80 och 90 km/h

Åk nu en första tur. Titta efter bromsar och hjul, fundera över var under åkturen man känner sig tyngst och lättast. Var lutar spåret mest och hur känns det där?

Tung – lätt

När de kommit av efter första åkturen.
Hur kändes det?
Det pirrade i magen när man åkte över Flumeride
Ja, och man lyfte nästan från sätet
Fanns det något annat ställe än när man åkte över Flumeride som det pirrade i magen?
Precis efter åkte man upp och ned igen och när man åkte över krönet.
Hur kan tåget stanna kvar på spåret?
Titta hur hjulen ser ut.
Men ibland blev man jättetung.
Var kändes man tyngst?
På slutet
Ja, precis i den sista cirkeln innan tåget bromsas
Hur många g är det?
Ungefär 3g, på några platser - kan du lista ut vilka?

Spelar det någon roll var man sitter?
Varför är det alltid längst kö till första och sista vagnen?
För det är häftigast där?
Varför?
Det åker fortast.
Men hela tåget hänger ju ihop, så alla vagnarna måste väl åka lika fort?
Ja men, när första vagnen kommer till en topp så bromsar ju de andra vagnarna tåget, så de går långsammare över.
Mmm. Och längst bak då?
Ja, men när mittvagnen har åkt förbi toppen så drar tåget bakvagnen så att det går fortare igen
Ja. Längst fram och längst bak åker snabbast över ett krön. (Vagn 2 brukar ofta ha mindre kö, och den åker också ganska fort över krönet) Är det någon skillnad fram och bak?
Man ser bäst fram
Men man flyger mer bak
Det beror på om spåret är symmetriskt, ibland faller spåret ner snabbare efter krönet än det går upp och då blir det lite snabbare längst bak. Hur är det i mitten?
...
När man åker ner i en dal så måste ju mittvagnen trycka på tåget på väg ner, så att den åker fortare än första vagnen. Så mittvagnen åker snabbast genom dalen.
Så man blir tyngst i mittvagnen?
Just det. Så om man tycker om känslan av att tryckas ned i vagnen ska man välja mittplatsen.

Kuriosa


http://physics.gu.se/LISEBERG/D/lbana.html, A-M Pendrill 2004