Samtal kring en attraktion

Inget åk utan syfte
Ni som står vid ingången till en attraktion spelar stor roll för att förbereda eleverna så att de vet vad de skall observera under turen. Här följer några exempel på allmänna frågor ni kan ställa och saker att visa.
Vad ska du ha med dig?
Jag ska bara åka!
Har du åkt förut?
Ja, massor av gånger
  • Vad ska du tänka på den här turen?
  • Var är det roligast?
  • Var känner man sig som tyngst?
  • Var känner man sig som lättast?
  • Var känns det som man trycks åt sidan (vilket håll)?
  • Hur mycket tyngre än vanligt tror du man känner sig?
Nej
  • Hur tror du det kommer att kännas?
  • Var tror du man känner sig tyngst?
  • Lättast? Trycks åt sidan?
  • Känn efter noga - tänk på att kroppen också är ett mätinstrument!
Vi hoppas förstås att de flesta eleverna ska ha med sig något. Elever som har åkt förut bör absolut uppmanas att ta med någon experimentutrustning i attraktionen. T.ex. "Var har du ditt gosedjur? Det tycker jag du ska ta fram!" (Obs, gosedjurslod är olämpliga/meningslösa i Atmosfear, Uppskjutet och Höjdskräcken. Där kan man i stället erbjuda en vattenmugg med c:a 0.5 cm vatten.). Har du en slinky? Vill du låna?
Gosedjur Slinky/Spiralkanin Elektronik
  • Kontrollera att snöret inte är för långt (max 40 cm), sitter fast och att föremålet är mjukt, litet och lätt.
  • Ev. kan du demonstrera vad som händer när man börjar röra sig, stannar, snurrar ...
  • Låna ev. ut någon gradskiva (Beroende på attraktion och elevens mognad)
  • Visa hur man håller djur och gradskiva
  • Hur tror du det kommer att hänga?
  • Se till att gummibandet på slinkyn sitter bra
  • Visa hur slinkyn töjs ut när den accelereras uppåt
  • Kasta upp i luften och visa hur den ser ut under fritt fall (0g!)
  • Se till att gummibandet träs över ett finger och visa hur man håller handen sträckt.
  • Be dem observera hur kort/lång den blir under turen. Var blir den längst? Kortast?
Läraren bör ha förberett eleverna. Men var observant: Elektronik måste sitta fast på kroppen.
  • Troligen bara aktuellt för gymnasister
  • Elektronik måste sitta fast på kroppen, t.ex.
    • Stängd ficka på jackan
    • Väst
    • Midjeväska eller liten ryggsäck på magen
  • Se till att utrustningen sitter fast och fråga gärna eleverna om de vet när de ska starta mätningen.

http://physics.gu.se/LISEBERG/D/introd.html
2003-03-01, uppdaterad 2012-07-03