- Kontrollera att snöret inte är för långt (max 40 cm), sitter fast och att föremålet är mjukt, litet och lätt.
- Ev. kan du demonstrera vad som händer när man börjar röra sig, stannar, snurrar ...
- Låna ev. ut någon gradskiva (Beroende på attraktion och elevens mognad)
- Visa hur man håller djur och gradskiva
- Hur tror du det kommer att hänga?
|
- Se till att gummibandet på slinkyn sitter bra
- Visa hur slinkyn töjs ut när den accelereras uppåt
- Kasta upp i luften och visa hur den ser ut under fritt fall
(0g!)
- Se till att gummibandet träs över ett finger och visa hur
man håller handen sträckt.
- Be dem observera hur kort/lång den blir under turen.
Var blir den längst? Kortast?
| Läraren bör ha förberett eleverna. Men var observant:
Elektronik måste sitta fast på kroppen.
- Troligen bara aktuellt för gymnasister
- Elektronik måste sitta fast på kroppen, t.ex.
- Stängd ficka på jackan
- Väst
- Midjeväska eller liten ryggsäck på magen
- Se till att utrustningen sitter fast och fråga gärna eleverna om de vet när de ska starta mätningen.
|