Fisketuren, Kaffekoppen, ev. Lisebergbanan, Jukebox
- Hur hängde lodet? (Låt dem visa)
- När lutade det som mest?
- När lutade det som minst?
- I vilka lägen?
- Hur kändes det då?
- Varför?
Några attraktioner använder lodet på annat sätt
- Hoppade lodet över handen någon gång? Hur högt?
(Lisebergbanan, ev. Jukebox)
- Hur rörde sig lodet? (Ponnykarusellen,
Kaffekoppen)
- Tror du det gör någon skillnad var man sitter?
(Lisebergbanan)
Tag hand om ev. utlånad gradskiva - fråga hur många grader det lutade.
Visa ev. diagram över g-krafter och lutning.
|
- Oj, den blev alldeles hoptryckt!
- Var?
- ... Jag tror det var när man var på väg ner
- (Ev kan man visa en bild på rörelsen, t.ex. en cirkel i Rainbow
och be dem visa var på cirkeln.)
På väg ner säger du, menar du på sidan eller högst upp eller mitt emellan?
- Ev kan du visa en cirkelrörelse (eller be dem prova)med en spiralkanin/slinky och be dem observera.
- Jag tror att det var högst upp.
- Hur kändes det i kroppen när den var så kort?
- Det pirrade i magen.
- Kommer du ihåg hur lång den blev som längst?
- Det blev så hääääär lång!
- Hur lång blev den, kan du visa ungefär?
- Hur många g svarar det mot. Vat du hur man kan se det?
- Visa hur man mäter g och fråga hur många g de tyckte att det var.
- Var var den som längst?
- (Bra om du vet hur många g det är i din attraktion)
- Vill du åka en gång till och se hur det blev och känna efter samtidigt?
|
- Blev den bra? Kan du se vilka delar av turen som är var?
- På vissa attraktioner kommer det att finnas ha en pappersutskrift ni kan diskutera om ni vill.
- I huvudsak läraren som sköter de diskussionerna.
|