Samtal kring en attraktion

Inget åk utan syfte
När eleverna kommer ut från turen kan de vara ganska uppspelta. Ibland har de inte hunnit observera, utan har haft fullt upp med att hålla sig fast eller har kanske blundat. Då kan man diskutera hur det kändes under olika delar av turen och sedan ge dem "bakläxa" - det brukar inte möta protester. Ibland bubblar eleverna över av sina observationer och berättar för alla vad de sett med egna ögon. Tag vara på deras entusiasm och försök få dem att berätta fler detaljer, gör dem uppmärksamma på kopplingen mellan vad de sett och hur de rört sig.
Gosedjur Slinky/Spiralkanin Elektronik
Fisketuren, Kaffekoppen, ev. Lisebergbanan, Jukebox
  • Hur hängde lodet? (Låt dem visa)
  • När lutade det som mest?
  • När lutade det som minst?
  • I vilka lägen?
  • Hur kändes det då?
  • Varför?
Några attraktioner använder lodet på annat sätt
  • Hoppade lodet över handen någon gång? Hur högt? (Lisebergbanan, ev. Jukebox)
  • Hur rörde sig lodet? (Ponnykarusellen, Kaffekoppen)
  • Tror du det gör någon skillnad var man sitter? (Lisebergbanan)
Tag hand om ev. utlånad gradskiva - fråga hur många grader det lutade. Visa ev. diagram över g-krafter och lutning.
  • Oj, den blev alldeles hoptryckt!
  • Var?
  • ... Jag tror det var när man var på väg ner
  • (Ev kan man visa en bild på rörelsen, t.ex. en cirkel i Rainbow och be dem visa var på cirkeln.) På väg ner säger du, menar du på sidan eller högst upp eller mitt emellan?
  • Ev kan du visa en cirkelrörelse (eller be dem prova)med en spiralkanin/slinky och be dem observera.
  • Jag tror att det var högst upp.
  • Hur kändes det i kroppen när den var så kort?
  • Det pirrade i magen.
  • Kommer du ihåg hur lång den blev som längst?

  • Det blev så hääääär lång!
  • Hur lång blev den, kan du visa ungefär?
  • Hur många g svarar det mot. Vat du hur man kan se det?
  • Visa hur man mäter g och fråga hur många g de tyckte att det var.
  • Var var den som längst?
  • (Bra om du vet hur många g det är i din attraktion)
  • Vill du åka en gång till och se hur det blev och känna efter samtidigt?
  • Blev den bra? Kan du se vilka delar av turen som är var?
  • På vissa attraktioner kommer det att finnas ha en pappersutskrift ni kan diskutera om ni vill.
  • I huvudsak läraren som sköter de diskussionerna.

http://physics.gu.se/LISEBERG/D/efter.html,
2003-03-02, AMP