3D acceleration och rotation i Balder
Med hjälp av en
"motion tracker"
utförde forskare från
Imego en
mätning av acceleration och
rotation kring 3
axlar. Mätningarna utfördes i juni 2004.
Resultaten kan presenteras på många olika sätt. Graferna utnyttjar ett kooordinatsystem som följer med dig när du åker.
Koordinatsystem:
- x: I spårets riktning, "longitudinell"
- z: Rakt upp från spåret, "vertikal"
- y: Vinkelrätt mot x och z, så att x,y,z bildar ett "högersystem".
Rotation kring dessa y, z, och x-axlar som följer med i
rörelsen kallas ibland
"pitch, yaw, roll". (Läs mer)
Uppgifter
Titta först på graferna av data för
acceleration och
rotation.
- Identifiera dalar och krön under turen. Använd i första hand
grafen för acceleration i vertikal led.
- Identifiera höger- och vänstersvängar (+/-) med hjälp av rotationen
kring den vertikala axeln.
- När ger rotationer kring de övriga axlarna utslag?
Hur ser spåret ut då?
När man identifierat de olika händelserna kan graferna användas för at
beräkna olika egenskaper hos spåret, t.ex. krökningsradie för krön och dalar:
(Eftersom de flesta dalar och krön i Balder ligger på sträckor där tåget
inte svänger blir uppgiften lite lättare än i ett allmänt fall.)
- Avläs vinkelhastigheten w
när tåget passerar ett krön eller en dal.
(Vilken av de tre vinkelhastigheterna vill du använda?)
- Använd uttrycket för centripetalacceleration,
r w2 = v2/r,
för att bestämma r och v.
Komplettera beräkningarna med mätningar på plats på Liseberg:
- Mät tiden det tar för tåget att passera en dal eller ett krön.
- Tåget är 15.680 m långt
- Mät också tiden mellan t.ex. två dalar du identifierat i graferna.
Stämmer dina mätningar med graferna.
- Uppskatta skillnaden i g-kraft beroende på ev. skillnader i hastighet.
Kommentar: Imegos mätningar gjordes en regnig juniförmiddag innan parken öppnat. Endast 4 personer medföljde tåget.
Mätningen täcker inte hela turen.
Vilken del av banan?
Under turen hinner tåget upp och ned genom många dalar och in i många
kurvor. Listan nedan ger en ledtråd till vad som händer vid olika tidpunkter.
- 0-45 s: Fram till och med första stora dalen,
- 40-52 s: Från första dalen, in i första svängen
- 50-62 s: På väg söderut igen,
längsta "airtime"
- 60-73 s: Där lösa föremål flyger ut, in i första vänstersvängen
- 70-90 s: Svängar och hopp
Olika grupper studerar olika delar. Under 2008 studerar
-
Grupp 1 Uppdraget, första svängen och första dalen. Dessutom jämför ni
tågets fart i norra delen av spåret vid de olika passagerna. Uppskatta
höjdskillnaden (det vertikala avståndet mellan balkarna är omkring 2.5m)
och tågets mekaniska energi ändras under turen.
- Grupp 2 Fokuserar på Det stora krönet.
(Läs mer på sidan om matematik i Balder) och guppen (60-73s) där lösa
föremål flyger ut.
Datafil (med var 30:e datapunkt) och
instruktioner för att använda dem i
matlab.
(Filen är i textformat, tabavgränsad och kan alltså även läsas in
i t.ex. Excel)
Läs mer i en artikel från
Fysikaktuellt, 2004 eller
Physics Education, Nov 2005
http://physics.gu.se/LISEBERG/BALDER/uppgifter.html
AMP, 12 augusti 2004, uppdaterad 31 augusti 2008